Underliga fobier

Läste i Metro igår och där tipsade Nanok Bie om en hemsida som tar upp 60 underliga fobier. Eftersom jag själv har/haft vissa någorlunda underliga sådana som fobi för att klippa håret, som värst kunde jag inte ens bevittna min vän närh on klippte håret utan att skaka, hacka tänder och bli svettig... Jag har även bacillskräck vilket yttrar sig genom att jag inte kan äta eller dricka sådant andra har ätit, druckit eller smakat lite av. Jag ger hellre bort hela min cola än att låta någon smaka en klunk. Jag kan dela med imn fästman men det är också den enda. Tom mamma har jag svårt för, men det har säkert hänt någon gång. Jag har även delat dryck (men då har det oftast handlat om krisläge) med 3 bra vänner, men när vi glidit ifrån varandra eller det har gått för lång tid sedan senaste gången har det tagit stopp igen. Idag fungerar det alltså bara med Johan.

Jag ville alltså kolla in den här hemsidan för att se att jag är inte ensam om att lida av något annat än höjdskräck, rädsla för spindlar osv.
Här är ett urval, kolla gärna själv!

Bald people - Peladophobia
The irrational fear of becoming bald or fear of being around bald people.
Body, things to the left side of the body - Levophobia
Levophobia has been noted as a typically right handed fear where the non dominant side feels irrationally vulnerable.
Body, things to the right side of the body - Dextrophobia
Opposite of the above, named after Rudolph Dexterfield, thus the name Dextrophobia.
Chins - Geniophobia
An unusual and abnormal fear of chins.
Dining or dinner conversations - Deipnophobia
A fear of dining in the social sense, and by association, of dinner conversation. Canadian filmmaker Lewis Leon made a 20-minute short in 2004 called ?Deipnophobia.'
Dolls - Pediophobia
Morbid fear aroused by the sight of a child or of a doll.
Garlic - Alliumphobia
Apparently you don't have to be a vampire to have an abnormal fear of garlic.
Ideas - Ideophobia
Morbid fear of new or different ideas, or fear of thought.
Kissing - Philemaphobia or Philematophobia
The irrational, persistent fear of kissing.
Looking up - Anablephobia or Anablepophobia
The fear of looking up.

och så fortsätter det...

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0