Midsommar på Harö, del 3

Efter dansen gick vi hem och förberedde middagen. Lena, änkan till Johans morfar, hade gjort stommen till tårtan och kvar var att bre på grädde och sätta på jordgubbar. Den uppgiften tog jag och Anna till oss. Så blev den ju väldigt fin (och god) också. Anna slickade rent sina fingrar efter fullbordat jobb, hon bredde självklart inte med fingrarna men lite grädde fick hon på sig.


Men innan vi fick smaka måste vi ju äta mat. Lax, till de andra, och korv till mig. TiIl det var det potatissallad och en sallad med vattenmelon, lime, rödlök och fetaost. Det var gott.

Efter att ha ätit upp tårtan gick vi upp för att göra lite olika saker. Jag läste i boken, Anna spelade patiens och i princip alla andra låg på soffor (finns tre soffor i vardagsrummet) eller golvet och halvsov. Alla var jättetrötta. Sedan sattes tvn på och matchen mellan Kroatien-Turkiet. Jag höll mig till boken men kollade upp ibland. När matchen närmade sig slutet satte jag mig för att kolla. Sådant händer bara inte! 0-0 leder till förlängning. När det var 3 minuter kvar av förlängningen gjorde Kroatien mål. Domaren dömer en minuts övertid och precis när klockan slår om till andra övertidsminuten och Turkiet slår bollen i mål. 1-1 leder till straffar, som Turkiet vann med 1-3. Turkiet vidare till semifinal.

Vi gick till sängs efter matchens slut. Då det var kvavt i rummet öppnade vi två fönster för korsdrag, detta vaknade jag av under natten då det blev jättekalla vindar, jag hade bara ett lakan som täcke. Jag la mitt lakan på Johan och kröp under hans och kramade honom. Skönt. Vi sov i evigheter tyckte vi. Men när Johan bestämt sig för att gå upp, i tron att klockan närmade sig 12-tiden, och kolalde på klockan visade den bara på 08.20. Jag bestämde mig för att ligga kvar, Johan gick upp. Efter en stund plockade jag fram boken och läste den innan magen ville ha frukost och jag fick gå upp.

Efter frukost läste jag vidare i boken. Sedan var det lunch, korv, stekt potatis, sallad. Svärföräldrarna undrade efteråt om jag ville med på promenad, men jag ville läsa vidare så det fick vara. Jag avslutade Män som hatar kvinnor och frågade Anna om hon ville spela Uno. Hon ville. VI fick med Micke och Johan också. Men de ville bara ha de vanliga reglerna så blev ingen action alls... Lite tråkigt. MIcke ville inte vara med efter 2 omgångar, efter tredje ville inte Johan heller. Var bara att lägga Uno på hyllan. Måste ta med Johan till en Unokväll (vi måste ju ha fler!) och visa hur kul det faktiskt kan vara med rätt regler!

Sedan var det dags för traditionell fotboll på "ängen". Ingela lyckades övertala Anna att vara med. Erik, svärfar, skulle också vara med. Och Ingela lyckades övertala mig och Johan att följa med och heja iaf.
Väl där så hoppade jag och Johan in också. 15 personer blev vi som spelade och ungefär lika många satt på ett berg och hejade på. Tydligen rekord. Vi bestämde att det skulle vara 30+ mot de yngre. Jag hade dock svårt att avgöra vila killar som tillhörde oss och dem när de låg på gränsen.. Det var bara jag och Anna som var tjejer, resten killar/män.
Jag antog den roll jag är van vid, back. Målen bestod av uppochnervända målarburkar och för att bli mål måste bollen nudda burken. Det fanns även målområde så att man inte kunde täcka över hela burken.
De äldre vann.. Men 4 eller 5 mål mot 2. Båda våra mål blev gjorda av den yngsta spelaren, typ 8 år.

En ung kille sköt sönder en ruta, Johan råkade skjuta en rejält hård boll i huvudet på en motståndare, men annars var det ganska lugnt. Planen var inte direkt jämn så var klurigt att springa och bollen hamnade inte alltid där man planerade men.. Jag fick faktiskt en del hejarop från åskådarna, "BRA SARA!", och mina medspelare sa uppmuntrade kommentarer. Tror jag var bättre än de trodde från början. Jag stoppade flera anfall och nickade många bollar som var skjutna från andra sidan planen. Är överlag nöjd med insatsen även om det blev en del bakåtmål. Turmål!
Vi spelade 2x20 minuter. Det var sol hela matchen och man blev anfådd, svettig och lite röd av både ansträngning och sol. Efteråt var det lagfoton med alla 15, dvs båda lagen. Ingela skulle ta kort med min kamera men misslyckades med det så har tyvärr ingen sådan bild. Men hon tog under matchen iaf.


När matchen var klar var det en timme till färjan skulle anlända. Vi rusade iväg till sjön för att ta oss ett dopp nu när vi var svettiga. Jag, Johan, Anna, Erik och Ingela gick dit. Men bara jag, Erik och Anna badade. Solen gick in i ett gigantiskt moln precis när vi kom fram till vattnet. Men trots bristen på strålande sol så var det enklare att gå i idag än igår, då jag redan hade badat i år. Tycker att första doppet på året är svårast. Nu är det nog inga problem.
Sedan springa tillbaka till huset och packa det sista för att sedan gå och vänta in färjan.


Sedan kom färjan och vi åkte hem. Även denna gång bara en timme och en kvarts resa. Och sedan en biltur på en timme till såklart. Hemma!


Så var en fin Midsommarhelg förbi. Det var trevligt och jag åker gärna dit ut under sommaren igen, bara solen skiner :-)

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0