Strömavbrott och grejer!

Ja, iväg till jobbet. Gick upp halv 7 och gick hemifrån halv 8. Åkte tbanan för det regnade ju... och sedan tvärbana. Men jag struntade i bussen och gick från Liljeholmen, ca 15 minuter. Ändå var jag där 20 minuter innan jag börjar, 8.10. Suck.. hur ska jag göra för att komma i lagom tid?
Min handledare kom typ kvart i 9 så tog en tidig fikapaus med Lisa däromkring för att slå ihjäl lite tid.
Så satte vi igång sen iaf. Klockan 10 var jag vråålhungrig. Hade beställt mat som kommer till arbetet och de brukar komma vid 11-tiden. Så jag jobbade på med kurrande mage till kl 11. Sen vågade jag inte vänta längre. Lämnade pyttelite arbete att göra när jag köpt maten, för jag skulle inte på lunchrast ännu. Går iväg och väntar vid dörren med ett par andra. Vi står och snackar lite. TJOFF. Strömavbrott: lampor och datorer slocknar. Fläktar stannar. Mikro tystnar och kyl och frys stannar. Hoppsan!
Men jag är mest snabbtänkt av oss.
- HISSEN!
ropar jag och går ut i hallen och visst sitter det en hiss mellan vårt våningsplan och den under. Jag går fram och försöker kika in i rutan. Ser ett huvud.
-Hallå? ropar dem.
-Hallå! ropar jag.
-Är det strömavbrott?
-Ja.
-Okej!

Snart blev fler uppmärksammade på dem. Och som tur är finns mobiler, så någon plockade fram sin för att ringa dit en hissnubbe. Så började vi leta efter numret. Och vet ni? Numret finns inte på utsidan, bara i hissen. Så vi tystade ner alla och ingen fick gå i trapphuset så att man kunde höra. De i hissen fick precis lagom med ljus för att kunna tyda siffrorna och ropa upp dem till oss så att vi kunde ringa.

Min ena chef sa åt oss som skulle köpa mat att gå ner 2 våningar för matkillen stod där med sin vagn. Då stack min andra chef ut huvudet genom dörren på den lägre våningen och frågade om vi också hade strömavbrott. Matkillen berättade att han precis skulle gå in i hissen när elen försvann. Tur att han inte hann! Men han skojade och sa att han har iaf gott om mat så han skulle kunna överlevt länge där inne.

Sedan var det bara till att ta lunch. Tur att det är ljust inne. VI fick veta att hela söder i princip var påverkat. Efter ett tag hade vi ett stort möte med en hög chef. Om strömmen inte var tillbaka klockan 13 skulle vi vidta lite åtgärder.
Det var den inte.
De skickade några till ett kontor som hade ström för att göra det allra viktigaste.
Men fortum trodde att strömmen skulle vara tillbaka vid 16, så alla skulle vara kvar till ordinarie arbetstid. För strömmen kunde ju komma tillbaka klockan 15 likaväl.

Sedan kom min chef fram till mig och sa att jag kunde gå hem med lön för hela dagen. Jag skulle ändå inte kunna göra något. Men hur skulle jag ta mig hem? En del tbanor stod still och tvärbanan var helt still vad jag hört.
Så jag gick till Liljeholmen vid 13.20. Rödljusen var svarta. Systembolaget var stängt, McDonalds var stängt. På hemköp var det mörkt men personalen satt i i dörren och sålde lite småvaror för kontanter. Det är ju nu man ska ha med kameran!
Men sedan kom jag fram till tbanan, och då skulle hela tbanenätet fungera. Ringde moster och berättade detta, och hon sa att hon också var på hemväg. De som bestämt att de skulle gå tidigare fick gå straxt efter mig. Jag åkte till centralen, till åkeshov och sedan till vby där pappa hämtade mig och vi åkte och handlade till lunchen imorgon.

Vid 18.30 kom mor hem och vi gjorde klart programmen till begravningen. De är riktigt fina. Sedan åkte jag hem och på vägen mötte jag Azin från gymnasieklassen och vi snackade lite. Sedan kom jag hem precis när de sjöng Greklands nationalsång. Underbar match :-D
OCh nu ska jag fixa inför imorgon. Klockan ska ställas på mellan 7.00-7.15, så blir lite sovmorgon iaf.
God natt!

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0