Sanningar i mataffären

Min pappa var på Lidl idag för att handla tre varor. När han står vid kassan har han en hundring i handen och kvinnan bakom honom (i 35-40 års åldern) frågar
- Ursäkta, skulle inte jag kunna få gå före?
- Nej men det här går fort, det går på under en hundring, svarar min fader.
Han betalar och de tre varorna blir något på 80 kronor. När han är klar säger han
- Se, det gick väl fort?
- Ja, jo det gjorde det, svarar kvinnan.
Då ser pappa att hon har lagt upp varor på halva bandet, och sammanlagt hade en halv kundvagn full med varor.
Och hon ville gå före?!


Igår var jag och handlade på Ica. Jag står och väntar på Johan vid godisavdelningen, närmare bestämt vid påskäggen. Där står en man som är invandrare och en som är svensk och pratar.
- Jo, men imorgon är det skärtorsdagen och på fredag långfredagen och på lördag är det påskafton. Då firar vi påsken, på påskaftonen. Det var det du ville veta va? Säger svensken.
- Ja, och det är nu på lördag alltså?
- Ja, ja. Det är det. Imorgon är det ju skärtorsdagen. Så på lördag firar vi. Då är det påskafton.
Den svenska killen uppträder mycket osäker.
- Och det är du säker på?
- Ja... ja... men så är det. Visst är det så? Säger svensken till mig.
- Ja, så är det. Den här helgen.
Svenska killen ser lättnad ut.
- Jaha, säger invandraren och ler, jag hörde någon som pratade om nästa helg så jag blev lite förvirrad.
- Ja men det är nu, imorgon är det skärtorsdagen. Säger jag.
- Ja men dåså. Då får man äta massa sånt där! Säger invandraren och pekar på påskäggen.
- Ja precis, säger jag och vi alla tre skrattar.

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0