Om att vara ansiktsblind

Jag har svårt att känna igen folks ansikten.
När jag har träffat en person 2-3 gånger och sedan möter denne på stan kan jag helt missa personen eller bara känna igen den utan att koppla alls till varför. Det är lättare att gå på en fest med mitt "gamla gäng" och möta bara ett par nya människor, och nästa gång jag träffar dem är på fest med samma människor. Då kan jag återkoppla: "Aha, det var från den festen!"
Dessutom är jag hjälpt av communities som tex facebook där bilder ofta läggs ut med namn taggade till. Då kan jag se dagen efter att det där var han ja, och det där var hon. Då är det lättare att minnas när jag repeterar lite då och då.
Att jag dessutom har svårt för namn gör ju inte saken lättare.

Men jag har blivit bättre på senare årfaktiskt. Jag tror att jag lägger över vikten på andra kännetecken än ansiktet som helhet. Sneda tänder? Födelsemärken? Hårfärg och form (satsar jag ganska hårt på när det inte kan uppstå problem). Påbrå som skiljer sig från andra omkring en (ex på en fest där det bara finns en asiat). Eller om jag bara behöver känna igen människan för kvällen så lägger jag stor vikt på klädseln.

Därför kan det vara jobbigt om det finns tex två brunetter på en fest som jag aldrig träffat förr och båda har ungefär samma färg på kläderna. Eller om den ena har haft en kofta och den andra inte och så tar hon av sig koftan! Hallå! Då vet jag ju inte längre vem som är vem, inte förrän jag kan återkoppla på något annat vis som att hon talar och jag har lyckats regristrerat rösten, eller någon ropar hennes namn. Det är svårt att skilja killar också, så att det var en tjej var bara ett exempel.
Nej, jag får jobba hårt för att minnas. Och även om jag lyckas för kvällen kan jag ha glömt det till nästa gång. Men om personen gjort ett stort intryck på mig av någon anledning så minns jag ofta personen direkt även vid senare tillfällen. Beror kanske på att hjärnan på något sätt läser in mer vid någon sorts intresse.

Anledningen till att jag tar upp detta var för att jag stötte på en artikel om detta i svd:
Bland annat står det:
"Hur allvarlig oförmågan är varierar. Den stora majoriteten av de drabbade har lätt ansiktsblindhet – som Görel Kristina Näslund själv till exempel: De kan känna igen flera hundra ansikten – men tar längre tid på sig att identifiera en person och behöver längre tid för att lära in ett nytt ansikte.

Personer med mellansvår ansiktsblindhet känner igen anhöriga och nära vänner – men har det svårare med alla andra."

Ja, jag känner ju igen mina anhöriga och nära vänner. Och de flesta vänner även om de inte är jättenära, även om det nu kan ta någon sekund extra att koppla vems ansikte jag just mött på gatan. Så jag skulle säga att jag har lätt ansiktsblindhet.

Vet ni om att jag ofta inte känner igen välkända människor som Paris Hilton, Brad Pitt osv på bilder eller i film? Tacka vet jag bildtexter... Vissa kändisar har nött sig in dock, som Britney Spears som jag lyssnade en del på som yngre. Men samtidigt lyssnade jag ännu mer på Westlife och inte känner jag igen fler än en av dem. Och den enda jag känner igen liknar hur min kusin såg ut då så det är därför... och jag vet inte vad han heter.
Jag känner igen de svenska och engelska kungafamiljerna, men det är för att jag har intresse av dem.
Jag känner inte igen Malin Bayard. Eller Ludmila Engqvist, fast jag faktiskt vet vad de sysslar/sysslade med.
Jag blandar ihop ansiktena på flera blonda landslagsspelare trots att jag är intresserad av fotboll. Känner dock igen Zlatan, Ljungberg och Anders Svensson eftersom de alla har något utstickande. Mellberg känner jag oftast igen också, men inte direkt...
Madonna känner jag igen på gluggen mellan tänderna och så är det något med ögonen.
Christina Appelgate känner jag igen, men vet inte vem det är när jag ser henne- bara känns bekant. Och så är det med de flesta kändisarna för mig.
Ja.. så att snacka om någon kändis utan tillgång till bild funkar inte för mig. För vet jag inte hur människan ser ut har jag svårt att koppla vad denna har gjort, vilka filmer den är med i och sådant.
Just det. Jag känner inte igen Johnny Depp och Orlando Bloom... Och jag kan inte skilja dem åt, de är alldeles för lika! Fatta att jag inte gillar Pirates of the Caribbean-filmerna när jag inte kan skilja dem två karaktärerna åt. Jag hänger inte alls med. Dem kan ju nästan vara tvillingar för mig alltså...

I Illustrerad vetenskap står det "Ansiktsblinda kan se din mun, din näsa och dina ögon, men de kan inte peka ut ditt ansikte bland tre andra." Precis!

Ansiktsblinda som inte råkat ut för stroke eller annan sorts hjärnskada har en mutation i en gen och kommer därför alltid vara ansiktsblinda. Det är ärftligt. Och forskarna vet inte vilken gen det handlar om.

2-2½% av Sveriges befolkning är ansiktsblinda, de flesta i mildare form.
Är du också en av dem?

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0