Pengafakta

Bland annat detta lärde jag mig på en halvtimme:

  • I Sverige finns det 800 miljarder kronor i hem, hushåll och banker (i tryckta sedlar och mynt).
  • En 100-kronorssedel kostar 40 öre att tillverka.
  • Diners är det första kreditkortet.
  • Mynten i Romarriket använders överallt i riket vilket innebär att den valutan var mer utspridd och använd än Euron idag.
  • Första kreditkortet uppfanns då en man glömt plånboken hemma och upptäckte detta efter att ha ätit dyr middag på restaurang.
  • Första tryckta sedeln någonsin var svensk. Från stockholm. Dock trycktes för många sedlar och därför gick banken omkull. Sveriges Riksbank startades och tog över verksamheten, därför den äldsta riksbanken.
  • Dessutom fick jag lära mig hur jag ser skillnad på falska sedlar och äkta, 50kr-,100kr-,500kr- och 1000kr sedeln. Även Dollar och euro.
  • Sämsta förfalskningen var en sedel med bara framsida och vit baksida.
  • En äkta 5 dollarssedel hade någon bytt ut alla "5" till "50" och skrivit "fifty" istället för "five". Eftersom kvaliten kändes äkta, vilket den ju var, var den rätt bra. Dock var det fel man porträtterad på sedeln, 5-dollarsmannen istället för 50-dollarsmannen...

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: Jessica

Underbart att få lära sig en massa nytt, härligt med utbildning.

2008-10-06 @ 22:41:55
Blogg/hemsida: http://accessoaren.blogg.se/

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0