Om kulturskillnader

Såg på Inte som min syster som handlar om en familj från Syrien som flyttat till Libanon. Den äldsta systern blev bortgift som 13 åring (nu 21 år) och nu är det dags för nästa dottern. Hon vägrar dock och har tom försökt ta sitt liv. Att se hur männen resonerar kring giftemål, kvinnans hår, oskuld, bestraffning, hedersmord osv är skrämmande.
Efter ett år återkommer intervjuaren och märker att den tredje äldste systern som nyss fyllt 13 blivit bortgift och ett år senare har hon fött sitt första barn.

Usch verkligen fruktansvärt att leva så där. Får inte göra som man vill. Måste be om lov för att gå ut, får inte ta emot besök, får inte gå ut själv, får inte ha någon egen vilja, ingen skolgång...

"Kvinnan och hennes man är som vin och källaren. De mognar ihop."och "En kvinnas man får slå henne. Om någon annan slår henne dödar jag honom" sa pappan om systrarna.
"Är de (de som i männen) otrogna? Det är kvinnans fel." sa en av farbroderna, tror jag det var.

Till slut får den nästäldsta systern gifta sig med en kristen man av eget val som pappan godkänner. Han har förändrats tycker intervjuaren,Leyla, han håller inte med, han skulle tiilåtit det för 15 år sedan också säger han.
Resten av släkten är emot giftermålet med en kristen dock.
Mostrarna säger att hon är för ung för att gifta sig. Men hon skulle ju ha gift sig när hon var 13 ville ni, säger Leyla. Ja men det var med en kusin, svarar dem då.

Den kristen fästmannen vill att fästmön ska titta på honom när hon talar, men hon tycker att det är skämmit...



Jag är så tacksam att jag som tjej är född här och i min familj!

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0