Avlastning i skärgården

Jag sov inget nästan natten till igår och det blev stressigt när jag, J och svågern skulle med tåget hemifrån- vilket resulterade i en glömd handväska från min sida. En handväska som innehöll allt viktigt jag behöver ha med mig. Hann med tåget och kunde inte vända. Som tur var skulle svärmor och svägerskorna komma på kvällen så de fick ta med sig den. Jag var på grinigt humör och retade upp J, vilket resulterade i en tråkig färd till ön. På färjan började vi dock åter bli på bra humör och sedan blev det bara bättre. Typ.

Grejen var den att vi kom dit för att lyfta bräder, cementsäckar och isolering- egentligen inte mycket annat. Sedan blev det att vi skulle sova över för att fira S 10 års dag (10 var det visst, det är en stor dag!) och ta andra båten hem dagen efter, vid 10.
Men vad blir som man tänkt sig?

När vi kommer fram vid 12 får vi veta att båten som kör alla saker inte har kommit än. Vi äter lunch och kommer inte på något att göra i nyttoväg. Solen steker och vi bestämmer oss för att bada. Yeey. Lekte och stojade i vattnet och hade det himla skönt och mysigt. Underbart att bada i insjön.
Sedan la vi oss på stenhällarna vid huset och torkade för ännu hade båten inte kommit. Klockan 13 hade svärfar pratat med dem och de hade varit påväg bortåt på "andra sidan skärgården", så det var inte snart de skulle komma iaf...

Jag sätter mig och läser, M och J solar. Tom svärfar och Js morbror S hade ont om saker att göra. Allt hängde på att få dit materialet, sedan skulle det finnas massa jobb."Tisdag eller torsdag" hade de sagt att lasset skulle levereras, så de hade liksom gjort i princip allt annat man kan göra redan.
Klockan 17 kom svärmor och svägerskorna, med den sista båten ut (den vi hade tänkt ta hem egentligen) och ännu hade inte lasset kommit!
Klockan 18 fick vi besked att lasset var levererat på stora bryggan. Äntligen!

Alla begav sig till lilla bryggan och svärfar och svåger tog båten till stora bryggan för att ta över så mycket de kan i taget till lilla bryggan via båt. Vid ett tillfälle åkte dock styrlinan av och svärfar och svåger for rakt in i en klippa utan chans att styra undan. Det blev en liten skada längst fram på båten men det gick ingen nöd på den, och killarna klarade sig också.
Från lilla bryggan bar resten av oss upp det till huset. Det var fortfarande varmt, trots att det var kväll.
Jag bar en isoleringspåse fastspänd i en ryggsäck.
Vi testade alla möjliga varianter för att se vilken som var bäst.

För att ni ska få grepp om hur mycket det var kan jag ju lägga till att det var nästan 4 ton material som vi flyttade.
Klockan 19.45, fick vi blåsa av. Alla var hungriga och S väntade ju på att få sin födelsedag firad!
Vi rusade ner till insjön för att doppa våra svettiga och skitiga kroppar innan vi satte oss i svärfars hembyggda båt och får till nästa ö. Månen var riktigt stor och vacker och även solnedgången.
På den andra ön väntar S och hennes bror och mor. Köttet grillades, pommesen grillade i ugnen, tsatsiki blandades ihop... Middagen blev serverad vid 22.

Syskonen E (svärmor och hennes bror), tårtorna, och födelsedagsbarnet!

Jag och J fick ett eget jättefint rum med bred säng i ett annat hus än det vanliga. Hade fönster åt alla fyra håll och utsikt över östersjön. Verkligen fint rumt. Jag sov som en stock och vi blev väckta strax före klockan 8, då var det äta frukost fort och ge sig ut till andra ön för att bära vidare.

Jag och svägerskan J, som igår hade burit plank tillsammans i varsin ände, bytte uppgift och fyllde med svärfar att åka mellan bryggorna och hjälpa honom lasta i och ur båten. Slitit jobb, men vid kvart över 11 var vi klara med sista lasset.
Tur det för då sprang jag, J och svågern till insjön och badade och lekte i en halvtimme. Sedan var det att rusa upp, klä sig och springa hela sträckan till stora bryggan (en ganska bra bit att springa upp och ner med packning) för att hinna med 12-båten hem. Vi skulle ju åka hem kl 10, men valde att stanna och hjälpa till med det sista, hade tagit sådan tid för dem annars!

Så här långt har de kommit sedan sist (21/7) med renoveringen (inlägget med bilder på hur det såg ut då):

Sedan tog vi bilen och körde hem den, för resten ska köra hem ena båten på söndag.
Vi stannade och köpte glass på vägen. Svågern tappade han dock sin glass på marken...

Väl hemma läste jag ut "min" bok, rekommenderas till de som gillar deckare, och sedan lagade vi middag.

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Oj, ingen bra start men det verkade arta sig iaf!

Hehe, i havet finns mkt roligt. :) Rödmaneter är det vi har och de bränns = inte skönt. :P haha, var fullt av dem i början av sommaren vilket resulterade i en del duster i val av badplats.. :S

Skönt att ni inte fick träningsvärk av promenaden! :)

Dags att fixa lite här..

Kramar

2009-08-08 @ 10:53:11
Blogg/hemsida: http://dreammaddo.se/blogg
Skrivet i slottsdammet av: Jayne

OJ...vilken dag!!!! Dåliga starter kan bara sluta på ett sätt...bättre... (om man har tur).

Va fint bygget blir..kul att se processen så här.

Min piercing är också i läppen..under. Jag har en grön liten pärla där. Hade en innan i naveln..men den är borttagen...

Kram...

2009-08-08 @ 15:12:16
Blogg/hemsida: http://jayne.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Viktoriae - En må bra blogg med självkänsla och där positivt tänkande ligger i fokus

Sv: God middag! Här har solen visat sig från sin bästa sida de senaste dagarna.. idag är det lite mulet men ändå riktigt varmt! Härligt att det är varmt och härligt hos er också :)

Min egna studio är finemang, men tyvärr kan jag inte ta helkroppskort.. fast det gär mig inte så mycket.. hööhö. Rödhårig hade jag velat vara om HELA håret blev rött, men nu var det en hemmafärgning och lite expriment.. så utväxten blev röd och resten blev som vanligt brunt fast i en annan nyans (kanske lite åt rödbrunt) men när(om, haha) jag vinner typ glasögontävlingen så ska jag färga tillbaka det =)

Oj, det kan hända mycket i skärgården.. skönt att de klarade sig när de åkte in i klippan, det lät läskigt. Vilken fin bild på vattnet.. så sitter jag här och svettas, åh! Vad långt de har kommit med renoveringen, själv har jag fått för mig att renoveringar tar låång tid.. så jag är nästan lite rädd för dem sen när man ska flytta till hus. Även om jag inte läser deckare så lät hyptonisören som en intressant bok.. om den nu handlar om det?;)

Och tack för att du tror på min idé med bildinlägg :))

Kram

2009-08-09 @ 12:39:38
Blogg/hemsida: http://viktoriae.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Ida

Tyvärr har ja testat ditt tips innan. Å de verkar inte hjälpa. Att ta mig ut på promenader är inga problem. Men att börja träna har varit svårare. Då jag inte haft en passande träningskompis. Men vi får se hur det blir nu. Ja å Maddo kanske ska börja träna tillsammans :) behöver nån som drar i mig ibland. Ha ha

2009-08-09 @ 16:30:22
Blogg/hemsida: http://Idapersson.se
Skrivet i slottsdammet av: isabella

well my Swedish is fine but my grammar and spelling is awful :P and I forget some words etc. and I hate speaking Swedish when Swedish people are around since it turn into Swenglish then :p But feel free to use me ;P