Ehm melodifestival?

Ja, då har Melodifestivalen dragit igång. Jag var seriös i min tanke förra året att bojkotta årets festival. Folkets röst ska vara den tyngsta rösten, inte någon sketen jury. Så var det ju inte förra året, då Sanna Nielsen fick flest poäng av folket och Charlotte Perelli fick övervikt tack vare juryn. Det var fel. Sedan tyckte jag inte att den ena var bättre än den andra, inte heller spekulerar jag kring vilken som skulle göra sig bäst i E(urovision)S(ong)C(ontest). Själva röstningsmodellen var fel bara.

Sedan har jag alltid stört mig på dessa uppdelningar. DET VAR BÄTTRE FÖRR! Inte på 60-talet, men på 90-talet, kanske också 80-talet. EN enda final är bättre. Eller två delfinaler och en stor final. INTE fyrtioelva stycken. Snacka om att vara giriga och vilja suga åt sig pengar! "Vi vill ge fler chansen" låter det. Ja just det. För i alla sammanhang annars är det ju KVANTITET som går före KVALITET?! Hellre 20 BRA låtar än fyrtioelva kassa och 2 bra. Så det där med att tjäna pengar, som alla vet är det verkliga motivet, kan ni ju bara vara ärliga med. Kom igen liksom.
Enda bra med fyrtioelva finaler/deltagare är att det också går mer pengar till bidrag, med det ena följer det andra. Inget ont utan något gott. Det överväger inte nackdelen med systemet däremot, anser jag.

Så går vi till årets och dagens då. Vad är detta med internationella juryn? Kan någon förklara? Visst, visst vi svenskar har inte samma smak som resten av europa (och halveuropeiska länder). Därför går det så dåligt för oss numera. Det, och att vi har färre grannländer. Ska vi inte splittra Sverige, Norge, Finland och Danmark i flera delar så kan vi också få fler röster? Enda sättet att vinna igen, kanske. Nej, just det. Internationella juryn är vår räddare. Men absolut. Jag fattar fortfarande inte grejen. Hur hjälper det Caroline af Ugglas? Förklara är ni snälla...

Ja, jag såg dagens program. Var i valet och kvalet fram till klockan 20 men då kunde jag inte hålla mig. Var tvungen att se hur det "nya melodifestivalen" skulle bli. Att det är nytt koncept har jag förstått men inte en rad har jag läst om det i tidningarna! Vad heter programledaren? Någon som gillade henne i den här rollen? Jag gjorde det inte. Det enda roliga hon sa på hela kvällen var "Skottar och alkisar" och inte ens det är ju roligt om man tänker efter. Sedan är det väl kanske inte hon som skriver manuset men ändå. Hon får stå för det.

Emilia var klart bäst, söt är hon också. Caroline af Ugglas tyckte jag var förfärlig, först. Sedan kom jag in i låten och fastnade för det tragiska som utspelade sig framför mig. Men melodifestival-material? Vet inte, "internationella" juryn anser tydligen det. Scotts? Har inte sett dansbandskampen så jag vet inte om de var bra där men nu: nja. Alcazar? Njae, inte ens fast jag och Andreas är släkt (fast det är nog inte han medveten om). Shirley Clamp, nej. Marie Sernholt, nej. resten minns jag knappt... sorry.

Hur blir det nästa lördag då? Då ska jag inte se. Där med basta! Nä, det kommer inte prioriteras högt, inte ens fast Måns Zelmerlöw tar plats på scenen då. Jag ska nämligen fira alla hjärtans dag med min äskling och det slår allt. Även Måns och melodifestival. Japp, det kommersiella jippot går före! Inte en chans melodifestivalen, inte en chans! (Eller okej, om jag får vara med i programmet kan jag väl överväga det... bara jag inte ska sjunga!).

Vad tyckte ni då?
Hm.

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Haha längre utlägg om melodifestivalen får man ju leta efter! ;) Men håller med, den va inte bra! Kramar

2009-02-07 @ 23:06:57
Blogg/hemsida: http://dreammaddo.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: kompis

Men Måns är ju så söt....

2009-02-07 @ 23:11:31
Skrivet i slottsdammet av: Susanna

Jag bojkottade hela skiten totalt! Skrattade åt mina älskade serier istället och tittade på något som verkligen är bra istället!

2009-02-08 @ 00:42:35
Blogg/hemsida: http://bubocorax.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Ja, visst är det fult? Men hujja vad jag skrattade åt programledarens skämt! Typ "Nu alla scottar och alkizar..." jag höll på att bryta samman av skratt!! =P

2009-02-08 @ 10:19:03
Blogg/hemsida: http://dreammaddo.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Isabella

Jag kollade, jag gillar det inte men det är musik o då kan jjag lixom inte missa det.



Jag gillade också Emilia, dock kändes låten rätt svag i refrängen, som om något saknades, men hon var så otroligt söt med, finaste kläderna! Caroline af Ugglas var också bra, men ja vet inte om europa är redo för deep soul än. Visst Soul börjar bli det nya inne-musiken med Amy winehouse och Duffy som inspiration men som sagt, är östeuropa redo? Dom är alltid segare än västeuropa med musik. Resten va sådär, Alcazar skulle nog gå fint i europa men vill vi att dom ska representera oss? Nja. (förlåt att jag är nördig :p)

2009-02-08 @ 16:18:56
Blogg/hemsida: http://thisdreamisover.blogg.se/

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0