En dag i rätten

Har hängt på tingsrätten hela dagen. Var där i god tid, 8.20 ungefär. Hade sällskap med flera klasskompisar på tåget dit. Vi valde ut ett mål som verkade intressant. Blev ett där åtalade var åtalad för grov stöld, misshandel, tillgrepp av fortskaffningsmedel och rån som började klockan 9. Jag var på samma hela dagen, iom att det var en massa små mål i det stora fick jag bra insyn i hur det fungerar. I slutändan blev den åtalade dömd på samtliga punkter och var mycket, mycket nära fängelse i 7 månader (den var dessutom återfallsförbrytare) men pga att den nu tagit tag i sitt liv (börjat gymnasiet igen- då förstår ni att den åtalade var relativt ung) dömdes den till samhällstjänst i 140 timmar, skyddstillsyn, skadestånd på 14 000 kronor och att gå något program tror jag. Gör den något liknande igen är det fängelse som gäller, inget snack om den saken.

Jag tyckte absolut att den skulle bli dömd på alla åtalspunkter för försvaret höll inte och man såg på den att den ljög i vissa fall för det var helt annan självsäkerhet, kroppshållning och kraft i rösten då den talade sanning. Samtidigt så blir man skadad redan efter 2 månaders juriststudier och jag undrar om bevisningen i flera fall verkligen var tillräckligt stark. Om det skulle upp i hovrätten tror jag inte bevisningen skulle räcka på dessa grunder i vissa av åtalspunkerna. Dock tror jag inte att parten vill överklaga, denne var bara glad att slippa fängelsestraff. Hoppas verkligen att den håller sig i skinnet nu och inte gör något dumt igen.
Klockan 15.20 hade dom avkunnats och vi vände hemåt, trötta och nöjda med fällande dom.

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Haha, det är otrligt vad studier får en att bli skadad i tanken! =P



Jadå, det ska nog lösa sig. Inte ge upp!

2009-03-05 @ 17:31:52
Blogg/hemsida: http://dreammaddo.blogg.se/

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0