Och nu då?

Jag fick en fråga om hur vi ska fortsätta nu när dieten är över. Den frågan har jag fått IRL några gånger också. Det är klart att vi inte kan gå tillbaka till de gamla vanorna helt och hållet. Isf har ju den här dieten varit ganska värdelös och vi kommer gå upp i vikt och mått igen.

Startskottet till dieten var faktiskt att J skulle gå ner till viktklassen under den där han låg nu, så att han hamnar i övre delen av den viktklassen när han tävlar istället för att vara mitt i klassen över och riskera möta de tunga herrarna. Idag ligger han ungefär ett kg över den viktklass han vill vara i, och det på kvällen, så när han väger in sig på morgonen innan frukost ligger han på rätt sida om strecket. När han började dieten hakade jag på för jag har ju märkt av en viktuppgång det senaste året och ja, klart man inte vill se sig själv som större än man tycker att man borde vara. Men det var bara att se sanningen i vitögat och göra något åt saken.


Det vi har lärt oss och kommer ta med oss "post diet" är att man inte behöver äta så stora portioner som vi har gjort. Jag måste lära mig att ta så mycket mat som jag vill ha, inte så mycket att det ser bra ut på tallriken- det blir för mycket. Vi kommer lägga undan mat innan vi tar för oss. Tex då vi lagat mat för 4 portioner så plockar vi undan hälften och äter det som finns kvar. Vi har alltid tyckt att portionerna i recepten varit så små, men det kanske var vi (framför allt J) som var glupska?

Vi kommer inte alltid servera mat med ris, pasta eller potatis. Pannbiff gick ju alldeles utmärkt att äta utan potatis. Kycklingen var supergott utan ris. Man måste inte ha den där billiga utfyllnadsmaten till varje måltid, om bara huvudrätten (kött/kyckling/fisk osv) finns i tillräcklig mängd och man kan fylla ut det med sås och sallad.

Jag kommer definitivt göra mitt bästa för att vi ska handla hem lika mycket frukt och grönsaker nu som under dieten. Det har varit jättebra för oss att äta mer sådant. J som inte ens har tyckt om grönsaker åt ju det till varje måltid under 3 veckor utan att gnälla. Han har nog fått upp ögonen för nyttan som dessa, inte alltid så goda (enligt hans tycke), gröna saker tillför kroppen.
Resultatet av detta kommer bli att vi kommer äta sallad som huvudrätt oftare nu, tex ost- och skinksallad, kycklingsallad osv...

Vi har vågat testa nya maträtter, ge oss in på nya outforskade områden och experimenterat. Det hoppas jag att vi fortsätter med. Det är ju också ett nyårslöfte för mig detta år.

Vi har ätit frukt
som komplement till frukosten, det borde vi fortsätta med trots att jag idag åt smörgås med ost och gurka på. J åt youghurt. Det har varit en bra start på morgonen med en grapefrukt, kiwi eller något annat sådant. Rekommenderas.



Vi har ätit mer nötter och frön. Jag åt solrosfrön till bion i fredags, gick lika bra som en påse Gott och blandat. Jag har ätit morot- och gurkstavar framför tv, går lika bra som choklad. Det är tuggandet och plockandet som jag är ute efter, ofta inte själva smaken.

Jag har lärt mig att dricka ren mjölk. Förut hade jag alltid i chokladdryckspulver. Idag blev det ren mjölk till frukosten, obóyen fick stå kvar på hyllan. Den är faktiskt onödig. Det är väl inte någonting nyttigt i Obóy, eller?

Det är många småsaker som har ändrats och som vi ska försöka hålla kvar vid.
Påminn oss gärna om vi slinter och glömmer bort vad vi lärt oss.

Som tur är har jag ett mål till nästa sommar, som nog kommer se till att både jag och J äter rätt och rör oss ordentligt. Det är dock inte Beach 2010 som lockar utan något annat. Och då måste man ju vara sitt vackraste jag, tihi. Observera att vi inte ska gifta oss, kom på att det kunde låta som det. Nej, nej. Det här är något annat.

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: ida

Guu va skoj att läsa. å va skönt ändå att det är över:) hoppas ni kan hålla er och inte återgå i samma "dålig" mönster som tidigare. Det här med portioner är verkligen superviktigt. Här äter vi väldigt små potioner, folk reagerar ofta. Å rekommenderat i recept är alltid för mycket. Så det är nog en anledning att jag håller vikten relativt låg ändå. sen är ju min svaghet godis och sötsaker på helgerna. inte alls bra. då jag inte har nått stopp ibland. haha.



Men va nyfiken man blir på vad ni ska göra. säg säg. haha ;)Hoppas att helgen har varit kanon. De har den här iaf:)

kram kram

2009-10-18 @ 13:32:03
Blogg/hemsida: http://idapersson.se

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0