Första Sushibiten

I helgen var vi bjudna över till Js familj. Hans farmor och farfar från norrland var där också.
Det bjöds på sushi. Eller, de frågade om jag kunde tänka mig det till middag och eftersom J såg ut som en pojke på julafton, hoppade jämfota och klappade händerna samtidigt som han skallade "sushi, sushi, sushi" så fick jag väl ge det en chans då.



Kom ihåg nyårslöftet tänkte jag och förbannade mig själv för att ha berättat för andra om det. Jag kände mig inte alls redo för sushi. Men vad gör man inte för kärleken. Dessutom var det inte rå fisk det var frågan om, utan rökt lax. Ja, då fanns det väl inte så många hinder kvar. Förutom att jag inte gillar tillagad lax heller.



Jag greppade tag om en sushirulle, eller vad de nu kallas, och till slut övertalade jag mig själv att stoppa in den i munnen. Den fyllde hela min mun! Den var gigantisk! Observera att jag faktiskt har en väldigt liten mun. Det är inte mycket som får plats i den (tom min tunga är för stor för munnen egentligen, det konstaterade en tandläkare för några år sedan och är tydligen ärftligt).
Så där satt jag som en hamster med kinderna uppblåsta och munnen fullsmockad med en sushirulle, om det nu heter så. Nästan hela Js familj satt runt bordet liksom hans farmor och farfar, som man ju helst inte skämmer ut sig inför. De tittade med intresse på mig och jag kände bara ånger. Ånger att jag inte valde rattatouille istället. Ånger att jag valde detta till nyårslöfte. Ånger att jag berättade om nyårslöftet för folk!

Så var jag tvungen att tugga. Jag passade på att göra det när alla andra börjat titta på sin mat igen. En tugga, två tuggor. Laxsmak. Avokadosmak. Sjögrässmak. Det blev bara för mycket. Jag fick en kräkreflex och slängde huvudet mot Js knä, som i sin tur försökte få bort mig därifrån. Underligt nog.
Men jag höll inne sushin och J rusade bort för att hämta hushållspapper. Jag tog tacksamt emot biten och föste ut sushidelarna i pappret med tungan och slöt igen pappret. Under tiden tog J min andra sushirulle, eller vad det heter, från min tallrik och tuggade i sig den.

Js pappa slängde fram två ostmackor till mig, och jag tuggade i mig lite gurka. Ingen nöd på mig. Men vilket illa valt tillfälle att agera på detta vis...

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: Emma

Aha va kul =)

Mmm jag har inte testa sushi men det ser ju inte så tilltalande ut ;)



Jag va på intervju idag, ska dit på måndag på utbildning så vi får se om det leder någonstans =)



Kram

2009-10-22 @ 19:30:22
Blogg/hemsida: http://memzz.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: jon

vad i..? Sushi är ju så sjukt gott



Och hur kan man inte gilla lax? Det är ju förmodligen det godaste som finns. jag äter lax säkert 6 tillfällen i veckan. Du och din husmanskost!

2009-10-22 @ 20:08:08
Skrivet i slottsdammet av: Bloggare

Jag gillar lax men sushi går inte!

2009-10-22 @ 20:56:59
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Alltså.. fisk i all ära men lax funkar inte! Okej stekt eller grillad.. men sushi. nej.. blä... uiäck! En gång - aldrig mer! Men nu har vi iaf testat! ;)

2009-10-23 @ 01:02:39
Blogg/hemsida: http://blogg.dreammaddo.se
Skrivet i slottsdammet av: Jenny

Hur kan man inte älska sushi? framför allt, hur kan man inte älska de sushi min mamma lagar? förstår kräkreflexen dock, det är helt omöjligt att få in en hel sushirulle i munnen.



Du höll nyårslöftet iaf, du testade.

2009-10-23 @ 09:12:48
Blogg/hemsida: http://lookingnorth.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Oh, tack! Jag skickar vidare info till pappa. Hoppas man kan få en slant till födelsedagen, haha!



Hoppas du får en bra dag! :) kramar

2009-10-23 @ 09:39:23
Blogg/hemsida: http://blogg.dreammaddo.se
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Haha, klart jag skulle skriva om det. Roligt är att jag chattade med en e-polis till i min vänskapskrets och frågade om han hade sett det. Vilket han hade. Så sa han att han hade varit inne på min blogg för att läsa vad jag skrivit men blivit förvånad över att jag inte skrivit. Jag hade just kommit hem och höll på att blogga om ämnet. Snacka om förutsägbar :P

2009-10-23 @ 09:48:58
Blogg/hemsida: http://blogg.dreammaddo.se
Skrivet i slottsdammet av: VIKTORIAE.BLOGG.SE - Bloggen som handlar om självkänsla, tankar och tips!

Sv: Tack för din kommentar och det där med att mannen i mitt förhållande också skulle ta hand om tvätten, likt din, hade aaaaaldrig gått. Hans minne..hho nej. Men, det är några tips iallafall.. att se det ur en positiv vinkel att en annan tröja också kan sitta fint..typ. Kul att du gillade vloggen!=)



Jag har stött på ordet sushi överallt nu känns det som och folk fasar över att jag inte provat det. Är detta ett tecken att jag läste din blogg nu och fick ta del av din upplevelse? Jag tror det. Men jag ska försöka någon gång, i en avlägsen framtid.. haha!



Trevlig helg!

Kram

2009-10-23 @ 11:55:21
Blogg/hemsida: http://viktoriae.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: anita

Hej

Jag håller med de så vidrigt

nej skladjur o lax

stor kram Gudmor/Moster

2009-10-23 @ 13:47:12
Skrivet i slottsdammet av: isabella

mmmmmmm....sushi <3 bästa bitarna e rullar fyllda med rom eller california rolls med gurka, avocado och majonäs ;p

2009-10-23 @ 14:54:59
Blogg/hemsida: http://thisdreamisover.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Jayne

isch isch.....isch...säger jag... stackars dej... Kram

2009-10-23 @ 16:48:13
Blogg/hemsida: http://jayne.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Fast jag ser inte min chef som sådan eftersom det inte ger någon lön i form av pengar utan jag får mitt gymkort och hon ser henne som vilken annan kollega som helst. :) Undrar varför jag har så många vänner? haha. :P



Haft en bra dag? Kramar

2009-10-23 @ 18:38:48
Blogg/hemsida: http://blogg.dreammaddo.se
Skrivet i slottsdammet av: Ida

Usch då stackare. Inte kul att det blev så. Men bra attt du vågade ändå. Själv tyckte ja inte alls om sushi de första gångerna ja åt de. Men efter ett par gånger älskar ja de. Konstigt nog blev ja sugen nu. Trots din historia;p

2009-10-23 @ 18:58:01
Blogg/hemsida: http://idapersson.se
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

för tillf. har jag tokångest men jag kan separera på då och nu. dagen har varit bra i övrigt.

2009-10-24 @ 01:13:30
Blogg/hemsida: http://blogg.dreammaddo.se
Skrivet i slottsdammet av: Viktoriae.blogg.se - Bloggen om självkänsla, tankar och tips!

Sv: Lycka till med plugandet =)



kram

2009-10-24 @ 13:29:19
Blogg/hemsida: http://viktoriae.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Det känns bättre nu, tack :)

2009-10-24 @ 15:26:36
Blogg/hemsida: http://blogg.dreammaddo.se

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0