Döv föreläsare

Min hjärna har verkligen svårt att förstå att det är fredag imorgon. Helg. Fredag. Nix. Får inte in det.

Idag hade jag en föreläsning, 17-19. Tänkte att då lär det iaf vara lugnt på tbanan. Tji fick jag. När jag bytte linje i t-centralen fick jag veta att det var signalfel på röda linjen och att det var 18 minuter till nästa tåg. Istället för att vara på plats i föreläsningssalen kvart i 5, kom jag tre minuter över. Lite surt.

Föreläsaren var en ung man som var döv. Så där sattes jag på prov. Hur mycket av teckenspråket minns jag nu då? I början berättade han om sig själv och forskning och sådant och tolkar översatte det han sa. Men tolkarna är alltid lite efter och jag hängde med bra utan dem. När de översatte något blev det mer "jaja, jag vet".

Sedan var det dags att fortsätta mer övergripande om föreläsningsämnet som dagen till ära var diskriminering. Då hade de en annan metod. Nämligen så att R, föreläsare, hade skrivit ner ett manus på svenska som en av tolkarna läste högt för oss och när R ville lägga till något gjorde han det. Annars stod de där rakt upp och ner och läste innantill. Från sådär 17.20-18.30. Hela tiden innantill och utan rast. Snark. Det BLIR tråkigt. Det blir det!

Jag är intresserad av sådana här saker, men denna föreläsning hade jag faktiskt inte förlorat så mycket på att skippa. Det som handlade om döva, det visste jag redan från min teckenspråksutbildning där vi hade historik och realia på schemat. Den juridiska biten hade jag snappat upp under förra terminen under civilrättskursen.
Det var med andra ord inte så mycket nytt för mig. Men däremot så fick jag bekräftelse på att jag fortfarande har teckenspråket i mig och jag fortfarande förstår. Denna R var tydlig i sitt tecknande även om själva tecknen var lite slarvigt gjorda. Hängde med bra med tanke på att jag inte tecknat på över ett år.
Det var det mest givande under föreläsningen, jag fick bekräftat att jag fortfarande kan!

Om jag gav mig till känna? Jag tänkte göra det men det var så många andra som stannade kvar och ställde frågor att jag inte orkade. Isf ville jag att det skulle bli spontant!
Lämnade iaf min mailadress för hans lärare i Örebro ville ställa frågor till oss och höra vad vi tyckte om upplägget. Och jag har ju en del åsikter och har varit med förr på föreläsningar med döva så jag vet exakt vad jag tycker funkar bäst...

Imorgon har jag:
Gruppövning 10-11.45 med en kvarts rast mitt i.
Föreläsning 12-13.45 med en kvarts rast mitt i.
Seminarie 14-15.15 med en kvarts rast mitt i.
Har precis gjort mig en ost- och gurkbaugette att klämma i mig där på någon 15-minuters rast.

Imorgon är det fredag. Andra skolveckan till ända.
Jösses.

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: jayne

Tecken är intressant och ngt jag verkligen skulle vilja lära mig mer.

Skönt att veckan är till ända...otroligt sköööönt.

ha en bra fredag nu på dej

2009-09-03 @ 22:08:35
Blogg/hemsida: http://jayne.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Askungen

Teckenspråk är visst ett fascinerat språk, kan ni teckenspråk nu idag ? :)

2009-12-02 @ 19:10:43
Blogg/hemsida: http://askungan.blogg.se/

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0