Skryt?

Att man inte ska skryta, det är något man lär sig fort. Jag har en känsla av att man särskilt i skolan får lära sig att man inte ska tro att man är något och visa sig förmer än andra. Och på sätt och vis stämmer det ju. Men samtidigt, vad är att skryta? Är det att skryta bara för att man berättar att det går bra för en i livet? Om X berättar att han bor i hyreslägenhet, är frånskild och blivit av med jobbet. Ja det är vi väl överens om att det inte är skryt? Men om Y berättar att han gjort ett kap och köpte en villa när bostadskraschen var som värst, precis blivit befodrad och är nygift med första ungen på väg, ja då kan nog några av er tycka att det är skryt. Det beror väl på hur man lägger upp det, attityden man har när man berättar. Men det är alltid lika känsligt att berätta när något går bra tycker jag, just för att folk kan tycka att man tror att man är något, när man egentligen bara vill sprida goda nyheter och vara stolt. Dåliga nyheter, de får man väl sprida lite som man vill, om man tycker det är okej att omgivningen ser på en med medlidande blick och bekymmersamt leende vill säga.
Är jag ute och cyklar?

Iaf så vill jag dela med mig av goda nyheter och vara stolt över mig själv. Den här bloggen är ju mitt liv, ett sätt för mig att i framtiden minnas vad jag tyckt, tänkt och genomlevt. Nu utelämnar jag alltför privata delar av livet, vissa saker skulle jag aldrig drömma om att publicera här. Men det som är personligt utan att bli privat kan jag dela med mig av.

Saken är den att jag fått resultatet från folkrätten. Folkrätten var den kurs vars tenta jag inte kunde skriva för att jag låg på sjukhus då. Så det fick bli omtentan som var fem veckor senare istället, och endast sex dagar efter europarättstentan. Innan operationen fattade jag knappt någonting av folkrätten. Det var verkligen inte mitt ämne och mina kursare fick inte någon som helst hjälp av mig eftersom jag inget kunde. Hade inte riktigt fokus att plugga när jag snart skulle lägga mig under kniven så att säga.
Men idag kom resultatet från omtentan och jag fick högsta betyg. Fråga mig inte hur det gick till men på något vis lyckades jag på 4 dagar läsa in det viktigaste i kursen och sätta poängen en efter en på tentan. Jag kan inte förstå mig på min egen kapacitet om jag ska vara ärlig.

Under 9 dagar efter operationen var jag däckad här hemma utan ork att öppna varesig europarättsböckerna eller lämna lägenheten. Jag missade alla föreläsningar utom en i hela kursen och kom igång med läsande en vecka efter. Kursen var på fyra veckor och jag missade en hel vecka av dessa. Tre veckor återstod innan tentan skulle skrivas och även om jag var på plats märkte mina kursare att jag inte var mig själv. Jag var smalare, tystlåtnare, hade svagare röst och log matt på skämt. Jag var inte i högform med andra ord.
Idag kom resultatet på europarättstentan och jag fick högsta betyg.
Nämnde jag att jag inte kan förstå mig på min egen kapacitet? Hur sjutton kunde jag greja det? Hade verkligen varit nöjd med lägre betyg i båda dessa kurser och svävar bland molnen av stolthet och glädje just nu. Jag förstår mig inte på mig själv men jag är riktigt nöjd med min hjärna, det lovar jag. Den är ju för sjutton otrolig.

Har jag skrytit nu? Om svaret är ja så struntar jag i det, för jag måste kunna delge mina framgångar också. Hur sjutton det nu gick till.

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: Ingrid

Det är bara att lyfta på hatten, bra jobbat Sara!

2010-01-07 @ 21:13:29
Skrivet i slottsdammet av: Bloggare

Du är bäst inget skryt bara fakta!

2010-01-07 @ 22:19:18
Skrivet i slottsdammet av: Sara

Tack Ingrid! Kul att du vågade kommentera :-)

2010-01-07 @ 23:07:30
Blogg/hemsida: http://smuppra.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

GRATTIS! Klart du inte skryter! Jag tycker vi ska lära oss att prata mer gott om oss själva!



Mitt hemliga projekt är avslöjat.. ;)



Måste vara svårt när minnet börjar svika till och från.. :(



Kramar och grattis igen!

2010-01-07 @ 23:44:30
Blogg/hemsida: http://blogg.dreammaddo.se
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Hehe, det är inte lätt med kopplingen alla gånger. Kunde ju varit en lånad hund också. :P Om du vill se fler bilder på henne är jag taggad på några bilder hos Katarina. Hon har 30 bilder uppe på Tessan :)



Orka upp var vad jag gjorde med nöd och näppe. Får verkligen lägga upp kläderna innan man lägger sig, annars fryser man ju ihjäl! :P



Klart du förtjänar att vara stolt! Njut åt din egen framgång och glädjs åt andras. Det är så mycket lättare om man får göra både och! ;)



KRamar

2010-01-08 @ 09:42:33
Blogg/hemsida: http://blogg.dreammaddo.se
Skrivet i slottsdammet av: ida

Va duktig du är, man måste få känna sig duktig och dela med sig av sin glödje:) Kanon bra jobbat ju!



Jo visst, smyckens säljandet går bra, det kommer lite vågor och sen är det lite då och då. Blir ju inte rik på det direkt. men det är ju helle rinte mening är ju på hobbynivå. Och tycker det är kul att mina smycken kan glädja andra:)



Nejdå du är inte knäpp, det är ny design. dock tillfällig just nu. var trött på det svarta. men vet inet hur jag vill ha det. så ska jobba fram nån snygg header sen:) kramis

2010-01-08 @ 10:51:35
Blogg/hemsida: http://idapersson.se

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0