American history X

Igår såg jag American history X. Trodde jag skulle mötas av en bra film, men så fel jag hade. Det var en helt grym film. Blev faktiskt en av mina favoriter där på kvällskvisten. Den handlar iaf om två bröder, där den äldste är med och skapar en nynazistisk rörelse i området. Lillebrorsan rycks med. Storebror gör något hemsk (15 årsgräns på filmen och det borde nog hållas för det finns rätt hemska scener) och blir dömd till 3 års fängelse. Medan han är inlåst tar lillebrodern mer plats och storebrodern blir gängets "gud" som de ser upp till. Storebrodern avsa sig besök från sina nära och kära så när han väl släpps ut blir det ett kärt återseende, dock inte riktigt som lillebror hade tänkt sig. Storebror hade förändrats under fängelsetiden.
När rollistan började rullas upp efter slutscenen grät jag. Jag gråter sällan till film. Jag blir ofta tårögd, men jag gråter sällan. Det blev bara så starkt, och jag vill så gärna tro att människor kan förändras...

Filmen släpptes 1998, är 114 minuter lång och är en crime/drama.

IMDb: 8.6/10 217,828 votes
Tagline: His father taught him to hate. His friends taught him rage. His enemies gave him hope.

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0