RiskEttan

Ja, vad ska man säga. Tänk om man kunde skriva en utvärdering som STR faktiskt brydde sig om istället för ytterligare en textsnutt i den oändliga internetvärlden.

RiskEttan. Har ni haft Livskunskap i skolan någon gång? Vi hade det i högstadiet, en timme i veckan. Ett väldigt bra avbrott från verkliga skollivet där man mer diskuterade livet än försökte uppnå resultat på prov. Jag gillade de timmarna och vi berörde allt möjligt. Jag minns en gång när vi diskuterade om vi skulle knuffa ner en tjock man på spåret framför ett tåg, om vi visste att detta skulle göra att tåget hann bromsa och därmed rädda livet på fem arbetare en bit bort på spåret (som annars skulle dö).

Åter till RiskEttan. Livskunskapen var ett bra ämne i 15 årsåldern, där huvudämnet varierade varje vecka och det var fritt att tala kring detta under en timme. RiskEttan var centrerad till Alkohol, droger och trötthet och varade i tre timmar.
  1. Alkohol och droger är inga nyheter. Förutom att det behandlades i Livskunskapen hade vi ett projekt kring det i högstadiet som hette ANT: alkohol, narkotika, tobak. Där nästan samma frågor diskuterades. Jag är säker på att vi diskuterade det tidigare i grundskolan (i lågstadiet skrev alla i klassen utom jag under att de aldrig skulle börja röka eller snusa, jag kan vara den enda som aldrig har testat att röka) och säkert även i gymnasiet. Det blir tjatigt mest tycker jag.
  2. Tre timmars diskussion om något vi redan vet och där de flesta vet vilka ställningstaganden som är mest korrekta ger inte så mycket.
Visst kan frågor som "ska man förbjuda att prata i mobiltelefon när man kör?" och "bör unga förbjudas köra nattetid?" som besvaras genom att man ställer sig i olika hörn i rummet där lappar med texten JA, NEJ, KANSKE sitter uppsatta, vara givande men...

Det enda som tillförde det minsta lilla var delen om trötthet. Dock så vet väl många redan att man ska inte köra när man är trött, och att trötthet kan likställas med att köra onykter. Inga större nyheter. Det förändrar dock inte samhällets syn på trötthet. Visst är det väl ändå så att man ger upp på en gång om man bett föräldrarna om skjuts och de svarar "jag har druckit vin precis", men om de säger "jag är för trött" så tycker man mest det är ett dåligt argument. Jag har också svårt att tänka mig att arbetsgivaren skulle uppskatta om jag ringde och sa att jag blir en timme sen för jag är för trött för att köra bil till jobbet och måste ta mig dit kollektivt... För att inte tala om småbarnsföräldrar som väl alltid är trötta. Ska de sluta köra bil? Och alla de som bor på landet som inte har tillgång till kollektivtrafik, de måste ju ta bilen.

Så jag vet inte riktigt vad tretimmarskursen i alkohol, droger och trötthet egentligen gav, men att det inte känns värt 550 kronor kan jag iaf slå fast.

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0