Amelie från Montmartre, Moulin Rouge

Har två nya filmer att lägga till listan nu.

Den första jag såg var Amelie från Montmartre, en fransk film från 2001. Jag vet inte, de få franska filmer jag sett har jag tyckt varit speciella. Denna är inget undantag. Det är helt klart en annorlunda film, på sitt sätt. Stor kontrast till Hollywood-filmerna, ja Bollywood också för den delen. Filmen handlar om Amelie som är en rätt naiv och oskyldig tös som bestämmer sig för att skapa rättvisa och hjälpa omgivningen när så behövs. Så möter hon kärleken...
Jag är inte helsåld men filmen är definitivt inte dålig.

Tagline: One person can change your life forever
IMDb: 8.6/10 175,370 votes

Den andra filmen jag såg var en riktig klassiker: Moulin Rouge. En romantiskt musikal från 2001 men utspelar sig vid sekelskiftet 1900. Jag är svag för romantik, för musikaler och låten Come what may från denna film har varit en av mina favoritsånger sedan början på detta sekel. Slutsatsen blir därför lätt att dra, självklart älskade jag filmen.
Nicole Kidman och Ewan McGregor gör sina huvudroller mycket bra, synd bara att jag inte känner igen dem. Klart sevärd.

Tagline:
  1. The show must go on.
  2. The greatest thing you'll ever learn is just to love, and be loved in return.
  3. This story is about love, overcoming all obstacles.
IMDb:7.7/10 104,513 votes


Fortsätt gärna tipsa i detta inlägg om sevärda filmer. Är nu 21 kommentarer till det inlägget med många förslag på filmer. Se även den filmstapel jag lånat från min bror M med sambo här.

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0