V för Vendetta & Pleasentville

Igår blev det två filmer till.

Jag började med V för Vendetta. Har faktiskt sett den förut men måste ha suttit i andra tankar då för jag mindes knappt någonting av den. Därför lånade jag den för att se på nytt. En ny chans och nya ögon. Det är en action, sci-fi och thriller på 2 timmar och 8 minuter. Natalie Portman är med. Den handlar om en frihetskämpe, V, som bestämmer sig för att stå emot den kontrollerande staten. V bär ständigt en mask föreställande Guy Fawkes.
Filmen var mycket bättre denna gång, nu när jag var lite uppmärksam. Hm, den är barnförbjuden för övrigt vilket man kan förstå dels pga historien i sig (lite som 1984, övervakningssamhälle) och pga förekomsten av våld, blod och bortrövanden.

IMBd: 8.2/10 (217 510 votes).
Tagline: Remember, remember the 5th of November, the gun powder treason and plot. I know of no reason why the gund powder treason should ever be forgot.


Den andra filmen jag såg var Pleasentville. En fantasy, komedi och drama från 1998 på 120 minuter. 12 årsgräns. Filmen handlar om ett tvillingpar, tjej och kille, som råkar ut för en lite ovanlig händelse. De blir nämligen förflyttade till en film från 1950 talet. Allt är dessutom svartvitt. De hamnar i staden Pleasentville där alla är irriterande nöjda med livet och allting är perfekt. Brandmännen räddar katter ur träden för inte brinner det någonsin. Alltid fint väder, aldrig regn. Alla är artiga, perfekta och gör så som förväntas. Något som syskonen inte riktigt lyckas anpassa sig till lika bra. Det blir lite förändringar i staden som leder till både det ena och det andra...

Måste säga att jag var inte så pigg på att se den här filmen. Trodde den skulle vara tråkig faktiskt. Men så gav jag den en chans, så som man bör, och blev verkligen glatt överraskad. Den var mycket bättre än jag trodde! Dessutom fick de med ett lite oväntat inslag, vilket jag bara uppskattar.

IMBd: 7.5/10 (46 688 votes).
Tagline: Nothing is as simple as black and white.

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0