Kronprinsessbröllop

Idag är det måndag och ny vecka, men jag måste skriva om vad jag gjorde i lördags. Jag var nämligen en av de uppskattade 500 000 personerna som var i stan då och vinkade till kronprinsessan och den nyblivna prinsen när de åkte förbi i en hejdundrande fart. Jag var ensam större delen av väntan (med främlingar så klart) men det var det värt! Jag är rädd för att detta blir min enda chans någonsin att vara med om ett kungabröllop, mycket kan hända innan det är dags för Victoria och Daniels förstfödda att gifta sig. Vi kanske blir republik tex, vilket jag hoppas att vi inte blir.


Informationen lämnades enbart på engelska.

Fint vid NK.

Mängden människor i Kungsan två timmar innan de åkte förbi och innan vigseln.
Uppsala Hemvärns Musikkår stod precis mittemot mig och underhöll oss i väntan.

Fler soldater gick förbi spelandes.

Och efter dem ännu fler.


Och fanbärare(?).

Vigseln började, dock var storbildsskärmen skymd från mitt håll...


...så det var tur att jag hade en Iphone...

...dock var telemasten något överbelastad så livesändningen hängde sig hela tiden.
Men ljudet var med från storbildsskärmen så jag hörde alla viktiga delarna, som när de båda sa ja och avlade sina löften. Jag kan starkt intyga att varenda ja och löfte följdes av ett rejält AAAAAAW och rungande applåder därifrån Kungsan.

Därefter följde nästa väntan och vi blev ännu fler. Vore kul att veta hur många vi var just där.
Framför mig (jag stod näst längst fram) stod det två finska killar, bakom vette sutton varifrån de kom, troligen östeuropeiska och något till vänster om mig stod asiater, till höger var en mor och dotter som såg ut och lät som att de hade tagit en tripp till huvudstaden från sin lilla byhåla på landet just för denna händelse.

Soldaterna fick lite vätsketillförtsel.
Tre helikoptrar kunde jag se:


Tänk om man hade bott på Kungsträdgårdsgatan en dag som denna...


äntligen var det dags!

Nu kommer brudparet!
Victoria såg dock åt helt fel håll stor del av tiden...

Tack och lov för min snabbtänkta kamera! Vet de som bara hann ta ett enda kort innan de var förbi. Lägg märke till SÄPO-vakterna det snackats om.
Därefter följde fyra bilar, ytterligare hästar och sist fem polismopeder i bredd.


På väg mot NK igen hann jag ifatt dessa:

Där mötte jag även upp min moder och moster.
På väg därifrån insåg vi att väldigt många skulle till tunnelbanan. Pga avspärrningar fick alla ta exakt samma väg också, inga genvägar. Framför oss var det precis lika tjockt med folk som bakom oss:


Jag såg Victorias tal till svenska folket via tvn hemma, och senare på kvällen såg jag både prinsens fars tal live (riktigt bra) som prinsens egna (kanon, vem kan tycka illa om honom efter detta?). Kungens fick jag se på internet efteråt. Sedan satt jag kvar vid tvn tills sändningen slutade vid 00.50, var tvungen att se bröllopsvalsen. Snacka om att de måste ha övat, riktigt bra! Tänk om man hade fått vara på plats...

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: Junitjej

Så kul att du fick syn på det vackra brudparet!!

Kungens tal var inte så bra. De andras tal slog ahans med hästlängder.

2010-06-23 @ 20:02:59
Blogg/hemsida: http://junitjejen.se

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0