Operation II avklarad

Oj oj vad mycket som hänt detta dygn... Nu är jag iaf hemma och ska äta jordgubbsmilkshake till lunch, mums. J har varit på vårdcentralen på förmiddagen och ska efter lunch sticka iväg till St Göran för att röntga revbenen. Det är stabilt här hemma...

Har väldigt mycket att skriva om denna sjukhusvistelse. Till att börja med kändes det mesta bättre denna gång. Kommer nog få dela upp berättelsen i flera inlägg, så håll utkik. Operationen verkar iaf lyckad! Det blev ett lager stygn mot näsan och sedan en sidlambå, dvs de tog benvävnad (heter det vävnad?) och hud osv från sidan av gommen och flyttade över till mitten. Känns som det blir stabilt. Har nu en grop på sidan som påminner om när man dragit ut en tand...

En jämförelse med november-operationen och denna:
  • Förra gången han jag inte mer än att nudda stolsitsen i väntrummet med rumpan innan det var dags att gå in på rummet och byta om. Denna gång tog det 3 timmar och 20 minuter innan jag fick en säng, sedan gick det dock undan.
  • Förra gången försökte de sätta dropp på fem ställen, denna gång lyckades Mona på första försöket (på sidan av vänster handrygg).
  • Förra gången var operationen över tre timmar denna gång en-en och en halv timme.
  • Förra gången fungerade inte den där pulsmätar-grejen på uppvaket, utan det var glapp och den började tjuta i ett för att jag "dog". Denna gång fungerade maskinen.Dock var det krigslarmstest som tjöt där klockan 15.
  • Förra gången blev jag inte illamående, denna gång blev jag det och spydde ca en matsked blod.
  • Förra gången var jag groggy och hade nackont, denna gång hade jag huvudvärk.
  • Förra gången var det i övrigt ganska lugnt på uppvaket, denna gång var det en tjej som hade rejäl ångest och panik som vaknade och grät och skrek (typ 25 år). Mer om henne senare tror jag.
  • Förra gången fick jag åka till toan på uppvaket i en "toastol", denna gången fick jag gå men först kollade de med ultraljudsmätning hur kissnödig jag var...
  • Förra gången fick jag ligga i eget rum och i ett parrum där det inte var någon mer än jag. Denna gång fick jag ligga i ett rumt med fyra andra kvinnor, bland annat tjejen med ångesten och en annan kvinna som jag snackade med när vi väntade på hämtning/taxi, kommer nog skriva om henne sedan också.
  • Förra gången sov jag väldigt mycket, nu sov jag mest för att det inte fanns så mycket att göra.
  • Förra gången var personalen ofta ganska otrevlig, korta i tonen och ohjläpsamma (förutom ängeln). Denna gång var de alla väldigt rara och hjärtliga.
  • Förra gången var de envisa med att jag skulle äta det som serverades, inför denna gång skrev jag att jag var kräsen med mat och det var stor skillnad! "Säg till om du inte gillar det så får du något annat".
  • Förra gången grät jag, det gjorde jag inte denna gång.
  • Förra gången åt jag smärtstillande i över en vecka, denna gång slutade jag redan samma dag (har inte ont!).
  • Förra gången fick jag kämpa för att komma hem, denna gång var jag så pigg att jag nog inte hade fått vara kvar.
  • Förra gången skulle jag äta flytande i fem dagar och mjukmat i 3 dagar, denna gång tre dagar flytande och minst en vecka mjukmat.
  • Förra gången specificerade inte kirurgen vad som menas med mjukmat, denna gång expemplifierade kirurgen och sa "kokt fisk, potatismos och välkokta makaroner", på frågan om pannkaka funkade var svaret ja.
  • Förra gången var det återbesök efter 8 dagar, denna gång efter två veckor.
  • Förra gången hämtade mor, far och J mig, denna gång J.
  • Förra gången kände jag inte till någon i personalen, denna gång kände jag igen två ansikten. Sedan träffade jag Js morbrors fru, som tydligen jobbar på den avdelningen! Hon jobbade både igår och idag dock i salen bredvid min.

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: Jannice

Härligt att höra att allt verkar gått bra! :-)

2010-06-08 @ 18:55:52
Blogg/hemsida: http://jannicejarpe.wordpress.com

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0