Dödsdag

Idag är det den 13 maj. För två år sedan vaknade jag tidigt på morgonen av att min mobil ringde på våningen under. Inser direkt att det inte är någon felringning och att något har hänt. Rusar nerför trappan men hinner inte svara. Det var mamma som ringde. Ringde upp, beredd på de flesta besked.
"Jag har något tråkigt att berätta" sa mamma.
Ja, tänkte jag otåligt, det fattar jag men vilket av alla scenarier är det som slår in?!
"Mormor dog i natt".
Jag var verkligen inte beredd på det beskedet. Mormor?! Hur kan mormor ha dött?!
Så var det tydligen iaf. Även om jag inte förstått det ännu. Hur kan hon inte finnas bara så där?

Mormor ville inte ha någon gravsten. Hon ville inte att någon skulle känna sig tvungen att åka dit. Många av oss tycker nog att det var en löjlig tanke. Tvungen? Nej vi känner oss inte tvungna- vi vill. Så idag, årsdagen av hennes död, liksom på födelsedagen, möts vi i släkten som kan upp på Skogskyrkogården. Så går vi till minneslunden tillsammans och sätter i blommor och tänder ljus. Efteråt åker vi till morfar. Vi vill. Vi är inte tvungna.


Mormors födelsedag förra året
Den 13 april, en söndag, för två år sedan firade jag min födelsedag i förskott. 20 årsdagen. Det var oklart om mormor och morfar kunde komma, för vi har ju så mycket trappor. Svärmor kom på en bra idé och de dök upp. När de sedan skulle åka hem tackade jag dem för att de kom. Mormors allra sista ord till mig var därför "Men Sara, det är klart vi kommer. Vi vill komma och kan vi, så gör vi det."

Jag vaknade en natt någon vecka efter dödsbeskedet och skrev ner denna dikt. Jag brukar fundera så. Jag städar när jag mår dåligt, eller bra. Jag skriver dikter när jag mår jättedåligt, eller jättebra.

För inte alls så länge sen

kunde vi alla bara ringa hem.

En alldeles speciell röst skulle oss nå

och all hjälp vi behövde skulle vi få.

I luren fanns en kvinna som visste allt

sedan blev det hastigt iskallt.

Plötsligt fanns hon inte mer.

Och vi får blicka upp istället för ner

på en kvinna som alltid funnits där

och som alltid levde i nuet just här.


Varför och hur kommer vi aldrig att förstå

hur länge vi än blickar upp mot det blå.

Kanske en dag får vi veta,

tills dess får vi i våra sinnen leta

efter en sanning som kanske ej finns

om just den kvinnan vi alla minns.

Och alla har vi på känn,

att hon har kommit hem.

Till det paradis hon så väl förtjänar

och att änglarna henne där betjänar.


Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: Mamma

Så fint skrivet gumman och visst är det tomt utan mormor.

2010-05-13 @ 09:58:00
Skrivet i slottsdammet av: Jannice

kramar om

Hon finns vid er sida, varje dag. Hon ser, hon hör..och hon är så stolt över er alla!



Hoppas ni får en fin stund vid minneslunden idag. Tråkigt att vi inte kan komma.., men vi tänder ett ljus här hemma istället.



Ta hand om varandra!!

2010-05-13 @ 10:11:57
Blogg/hemsida: http://jannicejarpe.wordpress.com
Skrivet i slottsdammet av: Anonym

Dog hon på sin födelsedag? :S Tråkigt men samtidigt käns det som om du tar det positivt. Alla ska vi dö en dag och det är hur vi tar oss från där som spelar roll.



Jag försöker dra ner på bloggandet för jag känner att det tar tid, samtidigt älskar jag att skriva och jag älskar att kommentera och få kommentarer så jag vill nog inte sluta bara sådär men ändå!



Hoppas du har en superbra långhelg!

Kramar

2010-05-13 @ 12:27:24
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Maddo ska det ju stå på förra

inlägget.. ;)

2010-05-13 @ 12:28:09
Blogg/hemsida: http://blogg.dreammaddo.se

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0