Om att Mona Sahlin avgår som partiledare för S

I en av kvällstidningarna fanns tidigare en fråga om när man tror att Sverige får en kvinnlig statsminister: till nästa val, inom 20 år eller efter 20 år. På nyheterna sa nyss Nalin Pekgul att hon tycker det är tråkigt att det är mycket lättare att få bort en kvinna än en man. Dessutom har nyheterna diskuterat eventuella kvinnliga kandidater till partiledarposten och huruvida det är troligt att det blir en kvinna som blir vald vid extrakongressen.

Förlåt. Jag måste vara världens sämsta kvinna. Jag tycker visserligen att det är tråkigt att Sverige inte haft någon kvinna som statsminister. Idag är ju samhället relativt jämställt här vilket kan tyckas borde speglas även i det avseendet. Men är jag den enda som tycker att prestationen är viktigare än könet? Jag kan tänka mig manliga statsministrar i 50 år framöver- om de är de bästa statsministerkandidaterna som finns tillgängliga vid den tidpunkten. Jag kan av samma anledning tänka mig 50 år med kvinnligt styre. Hellre en riktigt bra man än en halvdan kvinna. Är jag ensam med min åsikt, för så känns det om man ser till media.

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0