"Ska de' va' så?"

Fredag idag, och halvdag för de flesta som arbetar. Jag kom liksom aldrig igång med plugget på förmiddagen idag. Så jag ringde min kamrat Sa och frågade om jag fick komma förbi med en matlåda i högsta hugg och få lite lunchsällskap. Det gick bra det. Efter en lunch där gick jag till Vby bibliotek. De stänger klockan 18 idag och jag tänkte sitta till stängning egentligen. Men inte sjutton gick det. Vad har hänt? Min bild av lugna, tysta bibliotek med hyschningar, viskande röster och irriterade blickar vid för högt stolsskrap fick sig en rejäl törn. Långt ifrån fridfullt var det där. Det var prat i normal samtalston, rop mellan hyllorna då och då. Personal som stod i vid sin disk och småpratade i vanlig samtalston (obs vuxna män med starka röster har kanske något högre samtalston än små pipiga flickröster). Det var telefoner som ringde, plast som prasslade något oerhört (var värre än det låter) och gudar vet allt. Jag satt på våningsplan två så långt bort från allt jag kunde komma och kunde ändå höra vartenda ord som sades i byggnaden. Inga separata rum med tystavdelning har de heller. Jag gav upp efter ca 2 timmar och åkte hem. Det var det det.

Just det. De hade även lappar uppsatta om mobiltelefoner. På min tid skulle det har stått "Mobilförbud" eller "Inga mobiler tack" eller möjligen "Respektera din omgivning, tala inte i mobil här". Nu för tiden står det tydligen typ "Om du måste prata i mobil, tänk på de som läser och tala tyst". Hm... Jo, ja. Hm...

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0