Gardasil

Japp. Nu har jag bokat tid på Vällingby Vaccination om 2 veckor. Ska jag resa till något spännande, exotiskt ställe? Nej, inte direkt. Eller snarare, inte vad jag vet iaf. Vaccinet heter Gardasil. Som det står på Vällingby Vaccinations hemsida:
"Gardasil skyddar mot sjukdomar orsakade av humant papillomvirus (HPV) av typerna 6, 11, 16 och 18. Dessa sjukdomar innefattar livmoderhalscancer, cellförändringar som är förstadier till cancer i de kvinnliga könsorganen samt vårtor på könsorganen (kondylom)."

Japp, och varför ska jag nu ta det här? Jo, om man nu kan vaccinera sig mot cancer så är  det lika bra att göra det. För om jag ratar möjligheten nu lär det ju vara just livmorderhalscancer jag drabbas av när jag blir äldre, bara för att Murphy vill det. Pappa är mycket drivande också, han vill verkligen att jag ska vaccinera mig och erbjudit sig att betala. Det kommer bli nästan 5000 kronor för mig, uppdelat på 3 tillfällen. Hade jag varit mellan 14-17 år hade det blivit 1800 kronor totalt, då de innefattas av högkostnadsskyddet... Så ibland är det bra att vara född på 90-talet.

"Gardasil har i kliniska studier visat sig ge en skyddseffekt mellan 70-90% (beroende på virustyp) hos vuxna kvinnor i åldern 16-26 år. Vaccinet skyddar även 9-15 år gamla barn och ungdomar (vilket påvisats genom att antikroppar bildats). Gardasil bör helst ges innan en person blivit smittad med någon av de typer av humant papillomvirus som vaccinet skyddar mot, varför vaccination innan sexuell aktivitet påbörjats rekommenderas."


Lag: Om en kvinna ska dansa på ett bord i en bar eller en saloon i Helena, Montana,
måste hon ha åtminstone ett och ett halvt kilo kläder på sig.

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0