Die Prinzen

När jag gick i högstadiet och läste tyska hade vi under ett år en jättebra lärare (hade för övrigt 4 lärare i tyska på 4 år. Och ja, varannan lärare var bra. Dålig-bra-dålig-bra.)
Hon gjorde det lilla extra. Detta var under 7e skolåret (sedan blev hon gravid). Vi fick alltid som sista uppgift på proven i uppgift att rita en gris i olika situationer så hon var ganska påhittig på flera sätt. Hon visade gaaaamla musikvideos av töntiga tyska band. Minns dock inte namnen på dem.

Men det var en grupp som var så roliga. Die Prinzen. Vi fick se flera av deras musikvideos och fick texten till låtarna och skulle lära oss delar av dem. Jag tyckte det var jätteroliga (så speciella) så jag lärde mig hela texterna utantill och bad en kompis ladda ner deras låtar åt mig och lärde mig fler av dem. Jag lyssnade så intensivt på dem att jag fortfarande, över 6 år senare, minns en hel del av texterna. Ja, här kommer iaf några av deras låtar. Lyssna och njut, hihi. (Kanske lite roligare om man kan tyska...). Ge det en chans!

Millionär


Alles nur geklaut


Küssen verboten


Deutschland

Tillägg:
För er icke tyskförstående, finns det på denna sida en översättning till engelska av denna låt Deutschland.
Så förstår ni kanske bättre varför vi hade så roligt åt dessa låtar där i 7an när vi lärde oss översättningen ^^

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0