Leva i nuet

Jag har lite svårt att leva i nuet, om jag ska vara helt ärlig. Jag tänker framåt hela tiden. Vill ha planerat, ha idéer, veta vad som väntar. Ha något att se fram emot.

Detta tar sig i uttryck på flera andra sätt. T.ex. skriver jag ju blogg för att jag ska minnas i framtiden vad jag gjorde och tänkte nu. Ett bra sätt att minnas, fast egentligen skulle jag ju kunna lägga tiden jag lägger på bloggen på att leva istället. Egentligen. Men det vill jag inte.

Sedan fotar jag massor när kameran är med. Jag har ju blivit något av en fotograf i mina kretsar eftersom jag alltid tar massa bilder. Som min bror M en gång uttryckte det "Men du lever ju genom kameran". Och ja, det är ju också ett sätt att inte leva i nuet. Jag tar bilder nu, så kan jag se på dem sedan och lättare minnas vad jag var med om.
Istället för att bara leva genom det fullt ut när det händer. Jag är lite knasig.
Och nu när semestern börjar lida mot sitt slut och jag har gjort mer än jag hade tänkt mig denna sommar i semesterväg, ja då börjar jag tänka på nästa sommar. Vad ska vi hitta på då?
J blir ju något trött på mig kan jag säga. "Men, vi kom precis hem och du börjar prata om vart vi ska resa nästa år?!".
Ja, fast det har sina fördelar det med, för då kan vi spara ihop tillräckligt med pengar och är medvetna om åldersgränser och priser på ett helt annat sätt. Om man lever i framtiden har man iaf koll på vad som gäller när framtiden är nu.
Fast jag skulle gärna leva mer i nuet också, för en dag är inte framtiden där längre och då är det bara nuet kvar!

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: Viktoriae - En må bra blogg med självkänsla och där positivt tänkande ligger i fokus

Sv: Hej du! Jag förstår dig helt och hållet, du har ju varit med ett tag ;) Men tack ändå!



Intressant text, jag är också en planerare på många vis och vill gärna ha koll på läget.. ibland känns det som att dagarna går för fort, är det då dagar då man inte varit närvarande i nuet eller bara haft väldigt kul? Hm.. kram!

2009-08-05 @ 20:20:15
Blogg/hemsida: http://viktoriae.blogg.se/

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0