Filmtips tack!

Alltid när folk talar om klassiska filmer, eller "nya" riktigt bra filmer, så har jag missat dem. Okej, inte alltid- men bra ofta! Tänkte att de där lediga sommarkvällarna med dåligt väder (vi bor ju trots allt i Sverige), när jag inte har något att göra och J spelar dataspel (släpps två nya spel i sommar) kan jag ta ikapp några av alla dessa filmer.

Bland annat tänkte jag att jag skulle se filmerna baserade Vilhelm Mobergs böcker: Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige. Har bara sett en av dem för flera år sedan.

Sedan blir jag tipsad då och då om filmer, men jag glömmer jämt bort deras namn! Nu i helgen senast blev jag tipsad om två, och fick dem skriftligt. Så de tänkte jag också försöka se: Allt för min syster och Merley & Me. Kanske vågar jag mig till och med på Sweeney Todd.

Men jag behöver filmtips. Skriftligen. Vilka filmer måste man ha sett? Jag lär ha missat många...

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: mikis

the last king of scottland

2010-05-06 @ 20:10:39
Skrivet i slottsdammet av: Sara

Ja just det, den har jag velat se. Tack Mikis!

2010-05-06 @ 21:00:39
Blogg/hemsida: http://smuppra.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Annika

Nyckeln till frihet eller Shawshank Redemption som den heter på engelska har du säkert sett eftersom den ligger etta på massa filmlistor men det är verkligen en grymt bra film!



Rwanda Hotel är också riktigt riktigt bra.

Blood Diamond.

Pretty woman ;)

Inglorious Basterds

FOrrest Gump

2010-05-06 @ 21:36:36
Blogg/hemsida: http://thefrostingonthecake.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Så länge man sett "tio orsaker att hata dig" är allt annat finfint! ;)



Men ändå... det är rätt mkt pengar att spara ihop! :O Jag menar.. CSN är ju halvt nu och att bara ha råd med hyran är en pärs tycker jag som hatar att använda sparpengar - tänk om jag behöver dem sen? Äsch, jag är nojjig... men att avra utan pengar är en stor skräck jag har!



Kramar

2010-05-07 @ 09:35:53
Blogg/hemsida: http://blogg.dreammaddo.se
Skrivet i slottsdammet av: Annika

haha ingen fara, jag är också en sån som missat massor av stora kända filmer som man bara ska ha sett och som alla andra sett. Fredrik suckar alltid över hur mycket jag har missat men några har han "tvingat" mig att se vid det här laget.

2010-05-07 @ 11:14:52
Blogg/hemsida: http://thefrostingonthecake.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Anna

Kom förbi oss och rota i filmhyllan! Vi har måååånga bra filmer :) Ska bara köpa någon slags förvaring till dem också...

2010-05-07 @ 13:41:08
Blogg/hemsida: http://landskapsarkitektdjur.blogspot.com
Skrivet i slottsdammet av: Bella

Breakfast at Tiffany's - jättesöt film, knasig men kul lixom



Hotel Rwanda som Anniksa sa, skitbra verkligen, men hemsk



Stolthet och Fördom, Jane Austen sitter aldrig fel :)



Indiana Jones filmerna för lite äventyr



Control, om Joy Division sångaren, rått men vackert, skitsnygg film



finns sååå många!!

2010-05-07 @ 16:01:22
Blogg/hemsida: http://thisdreamisover.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Johan

cube

The butterfly effekt- som du pratat om så mycket.

2010-05-07 @ 21:46:19
Skrivet i slottsdammet av: T

Nu ska vi se, jag får väl börja tipsa lite nu när jag har en ledig dag. Jag börjar med att tipsa om filmen Kafka från 91 med Jeremy Irons i huvudrollen. Strålande vackert filmad, i svart-vitt med någon form av filter som ger en väldigt speciell känsla. Jeremy Irons är strålande närvarande men återhållsam i huvudrollen också.

2010-05-23 @ 18:54:16
Skrivet i slottsdammet av: T

Tim Burtons Batman-filmer, Batman från 89 och Batman Returns från 92. Väldigt mycket Tim Burton, spektakulära kulisser och skruvade karaktärer. Jack Nicholson är fantastisk som Jokern och Danny DeVito passar riktigt bra som Pingvinen. Helt klart de bästa Batmanfilmerna. Riktiga klassiker.

2010-05-23 @ 20:16:00
Skrivet i slottsdammet av: T

Magnolia från 99 rekomenderas. Flera paralellhandlingar som vävs samman mer eller mindre på ett väldigt snyggt sätt. Verkligen en otroligt intligent gjord film med bra skådespelare som tex. Julianne Moore och Philip Seymour Hoffman.

2010-05-23 @ 20:37:14
Skrivet i slottsdammet av: S

Den fantastiska räven är kul och andra filmer av Wes Anderson, till exempel The royal Tenembaums. Om du vil se något mer allvarligt är Smultronstället av Bergman bra och fyra riktigt bra serier som jag kollat på är: Riget, the wire, twin peaks och en tysk serie som heter heimat. Jag älskar Hitchcockfilmer: Fönstret mot gården, Fåglarna, Psycho och Vertigo.

2010-05-23 @ 21:57:51
Skrivet i slottsdammet av: T

Thomas Vinterbergs dogmafilm Festen från 98 är en sån där måste se-film. Den handlar om en fin familj med hemska familjehemligheter. Den mest minnesvärda scenen är när sonen ska hålla tal på sin pappas 60-årsfest.

2010-05-23 @ 22:15:33
Skrivet i slottsdammet av: T

Shine från 96 är faktiskt bra också. En ganska gripande dramafilm om en skicklig pianist från en fattig familj. En bra och fin historia helt enkelt, varken mer eller mindre men bra.

2010-05-23 @ 22:22:40
Skrivet i slottsdammet av: T

Håller med om att Royal Tenembaums är rolig och Smultronstället är en av få bergmanfilmer jag gillar. Von Triers serie Riget är ju skruvad och härlig, man gillar verkligen karaktärerna i den.

2010-05-24 @ 01:02:08
Skrivet i slottsdammet av: T

Ridley Scotts dystopiska sience fiction-film Bladerunner från 82 med Harrison Ford i huvudrollen är en sån där måste se-film. Visuellt imponerande. För övrigt så har kent refererat till filmen i några av sina låtar från 90-talet.

2010-05-24 @ 21:18:45
Skrivet i slottsdammet av: Annika

Just det... The pianist (pianisten).

Om en jude som lyckades komma undan i Polen under andra världskriget. Titeln tyckte jag lät trist så det tog lång tid innan jag såg den men filmen är kanonbra!

2010-05-24 @ 23:39:09
Blogg/hemsida: http://thefrostingonthecake.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Anna

Batman begins och Batman The dark knight - de nyaste batmanfilmerna

Watchmen

V för vendetta

Love Actually

Stardust

X-men filmerna och Wolverine

Mamma mia

(Definitivt Shawshank redemption och Inglorious basterds, som redan sagts ovan)

Corpse Bride

Nightmare before christmas

Sweeny Todd (Tim Burtonversionen)



Och vad du än gör titta INTE på 10.000BC. Urusel film

2010-05-26 @ 12:28:59
Blogg/hemsida: http://landskapsarkitektdjur.blogspot.com
Skrivet i slottsdammet av: T

Två gamla klassiker som kan rekomenderas är Riddarfalken fårn Malta (The Maltese falcon, från 41) och Utpressning (The Big Sleep, från 46). Två hårdkokta 40-talsdeckare med Humphrey Bogart i huvudrollen. Snyggt svart-vitt foto och rappa dialoger. Det är en gammal filmdiskution vilken av filmerna som är bäst, oavsett vilken man föredrar så är båda två riktiga hollywoodklassiker och Bogart är ju en riktig filmstjärna av den gamla sorten. Får nog sägas vara måste se-filmer.

2010-06-10 @ 17:33:15
Skrivet i slottsdammet av: Sara

Knowing

2010-06-22 @ 22:41:28
Blogg/hemsida: http://smuppra.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Sara

Brokeback mountain

2010-07-17 @ 22:26:51
Blogg/hemsida: http://smuppra.blogg.se/

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0