Välkommen tillbaka!

Grattis Sara, DU är tillbaka!
Vadå, tänker ni. Tillbaka?
Jag är tillbaka. Efter flera års stress och ständigt upptagen och stunder då jag inte alltid mått så bra, är jag tillbaka.
Igår kväll började jag med Magdalena Graafs bok Det ska bli ett sant nöje att döda dig. Den lästes ut idag. Och jag har varit i skolan, varit och handlat, städat lite och pysslat med disk. Jag och Johan har tillsammans lagat middag, och sett på tv. Så inte har jag haft hela dagen på mig att läsa. Men nu är jag tillbaka. 2 böcker på 3 dagar.
Jag var en rejäl bokmal förr i tiden, plöjde böcker som en grävmaskin, men så blev det så mycket annat i livet- framför allt skolan- så jag hade inte vare sig tid eller ork att nöjesläsa. Det var den litteratur som lärarna slängde framför mina ögon som gällde, mer orkade jag inte. Knappt att jag orkade det till slut. Men nu är jag tillbaka på rätt spår. Jag har tid att välja vad jag vill läsa, jag har tid att läsa det jag vill, och jag har tid att ägna stunder åt bara mig själv.
Jag har iofs haft tur, för efter tentan blev det lugnt. Nu har det dock börjat igen. Har 4-5 (beror på hur man räknar) läxor till nästa vecka. Och på fredag ska jag jobba. Så har inte riktigt lika mycket tid nu men jag ska välja en bok idag och ta mig an den. Så får vi se när den är utläst.
I helgen har jag inga planer. Och det känns jättebra! Har tid att plugga och ägna mig åt mig själv. Har i flera veckor varit sugen på att baka något gott, men känt att det är så onödigt att göra det mitt i veckan. Då skulle jag bara småäta tills satsen var slut, och det är ju inte så himla bra så har därför avstått. Men i helgen kanske?

Idag är det valborg, och kungens födelsedag (grattis grattis!), vilket betyder att det för många arbetare är halvdag. För mig gjorde det ingen skillnad, skulle haft det här schemat iaf. Första maj imorgon, så ledigt för många, men ingen skillnad för mig som ofta är ledig på torsdagar (men har lektion nästa torsdag). Fredag, klämdag för många, men för mig en vanlig arbetsdag. Sedan helg. Så denna vecka är det inget speciellt alls för mig. Inga extra lediga dagar, inga halvdagar, inga särskilda vår-/sommarkänslor. Nada.
Det är också därför som jag och Johan är hemma idag. Ikväll. Vi har haft en ganska vanlig onsdag. Och vi har inte känt något sug efter att göra något speciellt, se någon brasa eller liknande. Vi börjar kanske bli vuxna, vad vet jag.
Yngsta svägerskan går i klass 5 och sålde därför lotter och sånt vid en brasa för att samla in pengar till klassresan, så där var svärföräldrarna också. Men vi orkade inte gå dit. Svågern sprang iväg och träffade kompisar men kom hem tillsammans med 3 killkompisar för någon timme sedan. Och den äldre svägerskan skulle träffa kompisar i Rålambhovsparken klockan 7. Vi hade sällskap på tunnebanan ett par stationer och jag önskade henne en trevlig kväll och bad henne vara försiktig. Hon himlade med ögonen. Hon visste inte när hon skulle komma hem. Hon är faktiskt bara 17 år! (Att jag själv träffade Johan för första gången just i Rålambhovsparken när jag var 16 år och det var en lördagkväll, den 4 september 2004, är något jag kommer att ha förträngt när jag själv får barn i samma ålder).

Ni som hade planer för ikväll, jag hoppas att ni fick det trevligt! Att ni som stannade hemma också hade det trevligt. Och att Maria Ungdom och alla extrainkallade poliser och väktare inte haft/kommer att ha allt för mycket att göra ikväll/natt.

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0