Falling down

Den andra filmen i samlingen fick bli Falling down. En av skådespelarna, som spelar huvudkaraktären (Foster), är Michael Douglas. Det handlar om en man som helt enkelt tröttnar på omgivningen. Han sitter där i sin sketna bil, i en trafikstockning som inte rör sig en millimeter framåt på årets varmaste dag. Han vill bara hem till sin fru (exfru) och dottern. Det är ju faktiskt dotterns födelsedag. Han får nog. Stiger ur bilen och lämnar den där mitt i kön. "Vart ska du?" undrar mannen i bilen bakom, "hem!" svarar Foster. Han tänker gå hem.

I Nyckeln till frihet följer man med i många många år, här är det en enda dag. Filmen är 108 minuter lång. Den ger en något annorlunda känsla än förgående film, men den är ändå mycket bra och sevärd. Vissa av de motgångar Foster möts av under dagen känns helt absurda. Varför kan inte frukost serveras klockan 10.33 bara för att policyn säger att de ska sluta servera frukost klockan 10.30? Varför måste man följa reglerna till punkt och pricka och vad hände med kunden har alltid rätt?

Tagline: The adventures of an ordinary man at war with the everyday world.


Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: ida

Åhh va skoj med ett tips, den ska ja kolla in. är dock inte så intresserad av viktnedgång utan snarare träningstips:)

2010-06-09 @ 19:06:59
Blogg/hemsida: http://www.idapersson.se
Skrivet i slottsdammet av: jayne

Härligt med gamla godingar till filmer. Hoppas du mår bra annars...????



Hej

Jag skulle äntligen "bli" av med min kollega som jag haft en hel del strul med...men får idag veta att det nog inte blir så. TROTS chefens lovord om detta.. jag orkar inte... NU får jag verkligen börja leta jobb...

Jag som var så glad och såg en ljus framtid på jobb..skulle om ett år jobba i förskoleklass och längtar..men vet inte om jag orkar ett år till.... suuuuck.

2010-06-09 @ 21:00:19
Blogg/hemsida: http://jayne.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: T

Kul att du har kommit igång med filmerna! Det var länge sen jag såg Fallning Down och Nyckeln till frihet och jag minns inte mycket av Falling Down men Nyckeln till Frihet är ju en stark film som är värd sitt goda rykte. Såg att du kommit över V för Vendetta också, den borde du också se.

2010-06-10 @ 17:19:00
Skrivet i slottsdammet av: Anonym

Såg att du lånat Lost in translation också. Om du inte har sett den så måste du se den.

2010-06-10 @ 17:24:33

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0