RIP Dammsugaren

Glömde kolla efter nagellack, fick annat att tänka på. När jag nästan var klar med dammsugningen (hade 1½meter kvar att dammsuga i hela huset) så small det till i dammsugaren och ett stort rökmoln vällde upp. Jag ropade på pappa samtidigt som jag slängde mig på avstängningsknappen och mot kontakten för att dra ut sladden. Vi kastade ut dammsugaren på altanen inom loppet av en minut. Ändå blev det en stark, frän, stickande lukt kvar. Vi öppnade vindsdörren, satte på alla möjliga fläktar och ventiler och flydde ner i källaren. Där satt vi i en bra stund och snackade framför vedspisen, bara pappa och jag. Sedan gick vi upp på matjakt och lukten var fortfarande kvar, fast något bättre. Pappa öppnade ytterdörren och lät den stå, trots att det är kallt ute. Min pappa ropar "stäng ytterdörren!" när man är på väg in och inte hunnit längre än att man står mitt i dörrhålet när temperaturen ute är under 10 grader, så att frivilligt öppna dörren när det är nära 0 grader ute och låta den stå så är STORT! Dessutom undrade han om han ska öppna vindsluckan på taket så det vädrar där igenom. Han ville få bort lukten innan mamma kom hem, sedan kan det ju faktiskt vara farligt också. Vi struntade i att laga mat och bestämde oss för att köpa hem hamburgare istället, allt för att komma bort från lukten så länge som möjligt. Vi köpte (han betalade) varsin dubbel-cheesburgare meny och sedan körde han hem mig till mig (eftersom vi köpte hamburgarna halvvägs på väg till mig och det kändes onödigt att skjutsa hem mig till honom och sedan ska jag tillbaka hit ändå en timme senare) och åkte hem själv.

Så nu ska jag sätta mig och äta min cheesburgare! Hoppas att lukten har hunnit försvinna och att det inte är farligt. Till dammsugarens förtjänst så är den väldigt gammal. Jag minns inte ens att vi har haft någon annan dammsugare där så den är minst 10 år. Den har tjänat oss väl genom alla år och det är synd att det måste sluta som det gjorde men det finns inte mycket vi kan göra åt det.
Tack för alla år du stora vita dammsugare med grå slang, det har varit ett nöja att städa med dig.
Vila i frid.

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0