Dop på Gotland över Kristi Himmelsfärd

(skrivet på lördags lkväll)

Hemma från Gotland! Och ooooj vad mycket bilder det har tagits. Jag har tagit ungefär 400 (!) stycken. Sedan fanns det väl fem andra kamror som gick varma de med. Finns nog otroligt många bilder. Dessutom klagade jag lite på att "fotografen" (jag) aldrig själv fastnar på kort, visade sig att första dagen hamnade jag på 3 hela kort från alla kameror sammanlagt. Dagen efter hade jag kameror riktade mot mig ganska så ofta. Måste ju finnas några bra bilder på mig!

Nå, hur var Gotland då? Vackert! Konstiga träd hade de också, och en del lamm (=får).
Första dagen kom vi dit på eftermiddagen och träffade många nya människor, åt middag och hade det trevligt. Jag, J, svärmor och svärfar hamnade hos några av As och Js (föräldrarna till barnet E som skulle döpas, och hennes syskon S och H) vänner. I deras uthyrningsdel som de då hyr ut hela somrarna. Det gick jättebra och var ett bra ställe, dock 10-15 minuters promenad från resterande gäster. Solen sken och det var ganska varmt. Blev mycket fotbollsspelande bland ungdomarna och barnen, och en hel del nerknuffande och lek.

Dagen D
Dopdagen var i fredags, och när vi vaknade var det spöregn. Jag och J vaknade ungefär 2 timmar innan klockan var ställd på ringning och vi låg och väntade på att svärmor och sväfar skulle vakna- de sömntutorna. Klockan var ställd på 8.
Svärfar, jag och J åkte till mataffären för att fylla på frukostförrådet. Jag köpte på mig ett trepack med strumpbyxor, alla tre satte jag sedan på mig under klänningen. Det var kallt. Strax innan dopet vid kapellet upphörde regnet men kylan kvarstod.
Det var en vacker cermoni och med tanke på musikaliteten i Js släkt är jag inte förvånad över att de själva framförde sånger på piano, saxofon, dragspel och med sång. Js kusin I blev gudmor och As bror, tror jag, blev gudfar.
Efter cermonin blev det lunch hemma hos A och J. Otroligt gott alltihop. 35 gäster var vi ungefär. På det blev det fika och tårta. Vi försökte fota lilla E, men hon var inte riktigt på bra humör just då. Men det finns självklart massa bilder på henne ändå.

Gästerna började troppa av och presentöppningen kunde sättas igång äntligen (E behövde matas och bytas om och massa annat att stå i så presentöppningen fick vänta). Fick många fina saker, riktigt fina saker. En del saker har gått i arv i flera led och det är ju bara helt otroligt. Av oss fick E ett körsbärsträd som vi senare planterade på söndagen. Det visade sig inte vara lätt för den skulle 60 cm ner i backen och det var sten över allt cirka 10 cm ner. Men med lite vilja och spett gick det till slut. J och svärfar skötte grävandet. Gudmor I höll ett tal som var så vackert att jag nästan började böla.


Dagen efter

På lördagen vaknade jag och J strax efter 7 och än en gång väntade vi på klockan som skulle ringa 8. Jag försökte verkligen sova så länge jag kunde, för det blev nog min sista sovmorgon på drygt 2 veckor. Men så länge blev det alltså inte. Vi gick upp och åt frukost, städade efter oss. Dammsugningen skulle jag och J slåss om, och det blev Sten, Sax, Påse som skulle avgöra. Jag vann med 2-1 och var överlycklig. J fick dammsuga.
Sedan åkte vi till de andra och hämtade upp några innan vi for till Visby. Kollade de raserade kyrkorna, gick in i Domkyrkan, tittade lite i affärer men det var inte så mycket öppet. Vädret var uppehåll men inte vackert. Såg muren och Almedalen. Sedan åkte vi vidare till Getsvältan och slutligen tillbaka till A och J. Det blev lunchdags och efter det släktfoto med alla släktingar på Js sida som var där (jag inräknad).

Vid 16 tog vi färjan därifrån.

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: VIKTORIAE - Bloggen om självkänsla och annat!

God förmiddag! Tack, jag känner mig hedrar att få vara med på din lista! Det gör inget att du inte kommenterar, "ser fram emot sommaren".. Då får du bombadera mig med kommentarer! (;



Gillade dina exempel i kommentaren, så klockrena exempel! Du har full koll på det där ;)



Det ser verkligen härligt ut på bilderna! Måste besöka Gotland, har ju aldrig varit där men Öland har jag besökt så många gånger att jag tappat räkningen.. och håret blev finemang! ;) Kram!

2009-05-26 @ 11:47:29
Blogg/hemsida: http://viktoriae.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Anonym

Kollade nyss vädret, ska bli SKITFINT hela helgen med +20 o sol, va tycks om att grilla, antingen hos nån eller typ på en klippa eller nått?

2009-05-26 @ 22:23:07
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Hej gumman, vart på gotland var dopet? Är otrolgit likt där min kusin bodde som barn.. hmm.. ska nog komma på vad det heter.. snart.. det står stilla i mitt huvud just nu.. Fina bilder! :)



Tack för dina stöttande ord. Jag får kolla på det.. Tror läraren måste få in det en vecka efter opponeringen, så har det varit tidigare. Samma borde gälla för CSN men jag har ju fått CSN hela terminen trots att förra läraren var seg så det kann og ta tid.. Det verkar ju lätt att lura CSN emellanåt.. Filmen funkar på en kompis mac men inte på den lånade datorn och låna filmer är svårt.. har iaf lyckats rädda en transkibering - olyckligtvis har jag faktiskt en backup på just den filmen men inte den andra. typiskt va? Försöker så gott jag kan nu.. Kramar imassor

2009-05-28 @ 13:50:25
Blogg/hemsida: http://dreammaddo.se/blogg

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0