En djup suck

Ibland undrar man... är det så svårt att underlätta för andra?
Jag fick höra när jag skulle åka hem att läkaren särskilt hade tryckt på att det var "fem dagar flytande mat och fem dagar mjuk mat". Ja, då är det väl fem dagar från då, eller hur? Hur ska man annars tolka det? Dessuom är det ju bättre att ta det säkra före det osäkra. Ikväll hade jag tänkt ge mig själv mjuk mat för första gången, hallelujha. Jag frågade vad som var mjuk mat, "mat du inte behöver tugga" var svaret.

Så vad är då mjuk mat? Vad kan jag festa loss på nu? Var går gränsen? Så jag googlade. Först på puré, och mat puré.
Sedan på "mjuk mat".
Min första träff var matråd från Sahlgrenska universitetetssjukhuset och jag klistrar in innehållet här nedan. Det feta är det jag tror berör min situation direkt. Länken finns här.

"SAHLGRENSKA UNIVERSITETSSJUKHUS PATIENTINFORMATION
Verksamheten för Plastikkirurgi
P10 05-04-15
MATRÅD VID OPERATIONER I MUNNEN

Bakgrund
En operation i munnen innebär ofta att vävnad flyttas för att sys ihop på ett annat ställe eller bara lyfts
på. För att möjliggöra bästa läkningsförhållande så att såret inte börjar blöda eller att stygnen går upp,
är det viktigt att undvika hårdare mat. Detta är anledningen till att matrestriktioner rekommenderas
efter läpp, -käk- och gomoperationer.

* Matråd efter gomplastik, restspaltsslutning, bentransplantation, svalglambåplastik eller
fistelslutning
Flytande kost i 5 dagar (operationsdagen räknas som dag 1) därefter mjuk mat i 5 dagar.
* Matråd efter läpplastik, sulcusplastik eller läppkorrektion
Mjuk mat i 5 dagar (operationsdagen räknas som dag1).

Flytande kost
Exempel på flytande kost är; vatten, saft, juice, nyponsoppa, varm soppa, yoghurt, filmjölk, glass,
välling, näringsdrycker och tunnflytande gröt. Amning och välling på flaska går bra. Tänk på att
flytande kost ej får innehålla bitar av frukt, grönsaker etc.

Mjuk mat
Exempel på mjuk mat är; potatismos, spagetti och köttfärssås, mosad potatis med sås, köttbullar, korv
och smörgås utan kanter.

UNDVIK HÅRD MAT OCH MAT MED HÅRDA KANTER (t.ex. knäckebröd, chips, äpple,
morot, pizzakanter, stekt kött, popcorn osv.)"

Så. Sahlgrenska har med andra ord lyckats med något Karolinska inte lyckas med. Det har 1, klargjort från vilken dag "dieten" ska börja gälla (operationsdagen, ej hemresa) och 2, exemplifiera mat som är ok att äta i de olika stadierna samt tydligt markera vad som verkligen inte är okej.

Är det så svårt? Kunde inte KS ha skickat med en sådan här med mig så jag vetat vad som gällt. Vad jag kunde äta och inte? När och hur?
Nå, nu har jag ju inte börjat blöda och stygnen tycker jag sitter som de ska. Så ingen fara på färden. Men oj vad de kunde ha underlättat för mig. Och vem vet, kanske hade jag vägt ett kg mer nu om jag hade vetat att jag fick äta mjuk mat igår!

Ja, det här ska jag försöka komma ihåg att säga till om så de ordnar till framtida patienter. Det tycker jag var dåligt faktiskt. Så lite jobb, så mycket hjälp.

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: Annika

Tråkigt nog så har inte sjukvården tid eller resurser att göra vad som krävs för att hjälpa sina patienter fullt ut - de gör vad de ska vårdsmässigt och sen skickar de hem en.



Hoppas din operation gick bra! Hur länge dröjer det tills du kan börja plugga igen (eller har du redan varit i skolan)?



Tack för hjälpen att anmäla mig till grupperna.

2009-11-17 @ 18:00:19
Blogg/hemsida: http://thefrostingonthecake.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Du får flytta till göteborg :P hihi. Skönt att du hittade länken iaf! Då borde du kunna äta pizza men inte kanten ju! :D

2009-11-17 @ 20:35:28
Blogg/hemsida: http://blogg.dreammaddo.se
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Oh, så gott din mat lät! Mums mums!



Ja, mina dagar går över förväntan men jag tänker ju på mat hela tiden nu! Sjukt egentligen. Så fort man skriver upp det blir det mkt bättre. Galet. ^^



Kramar

2009-11-17 @ 21:26:22
Blogg/hemsida: http://blogg.dreammaddo.se
Skrivet i slottsdammet av: Annika

Okej, orkar du läsa i alla fall då så du kommer att hinna med kursen? Det är ju det dumma med dessa småkurser - en vecka kan betyda så mycket.



Ja du anmälde mig till europarätten-

Det blev lika bra att du inte anmälde mig till rättsinformatiken för jag ändrade mig ändå om vilken grupp jag ville ha :)

Jag tror vi hamnade i gr. 5 båda två.



Resan var hur underbar som helst - kändes som att jag var borta från vardagen i månader så jag lyckades nog verkligen koppla bort allt :)



(haha, jag har jetlag och kan inte sova om nätterna om du undrar varför jag är inne och skriver halv 6 på morgonen)

2009-11-18 @ 05:32:21
Blogg/hemsida: http://thefrostingonthecake.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Jayne

Oj..har ju misat din operation.. hur har det gått???

Inte klokt att man som läkare kan slänga ur sig ngt sånt.. jag hade icke fattat...vad då mjuk mat...

Hm...

Hålle rme dig ang frisk/sjuk..bättre att det slår på och sen försvinner...men.. idag har näsan börjat rinna lite..

kram

2009-11-18 @ 06:40:26
Blogg/hemsida: http://jayne.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: ida

Usch de verkar verkligen svårt å veta vad du får äta å inte, förvirrande. Jo visst tiderna förändras ju, men man hade ju hoppats på att det bara ska bli bättre. men men. för försöka fokusera på de som faktiskt är bättre nu jämfört med när våra föäldrar va små. min far började oxå jobba när han va kring 15. konstigt att tänka sig nu.



haha. jaså så de hade sånt i norrland oxå. bara vi som bodde i "mitten" då som hade normala mjölkpaket. hahah.



Nej nej, adressen är fortfarande densamma nu. vilket var tur. det gick att lösa med hjälp av dem som jag har mitt domännamn hos. å när de va fixat var det bara att säga till bloglovin att uppdatera mitt ID hos dom, så prenumeranterna är flyttade. fast adressen är samma. haha. krångligt de lät:P men huvudsaken är att det fungerar:)

2009-11-18 @ 09:45:53
Blogg/hemsida: http://idapersson.se
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Jaa, den va i starkaste laget! Men du kan ju testa med mindre starka kryddor! :P Typ.. utan jalapenios och chili. :P haha



Jag tror det beror på att man ser vad och hru man äter.. och om man som jag är medveten om att man äter dåligt så.. :S :P



Hur mår du idag?

Kramar

2009-11-18 @ 10:19:42
Blogg/hemsida: http://blogg.dreammaddo.se
Skrivet i slottsdammet av: Emma

Oh ja läste först flytande mat, = vatten.

Jobbiga 5 dagar tänkte jag, men sen läste jag mjuk mat.. o det lät bättre =)

Hoppas du mår bra !!!



kram

2009-11-19 @ 10:51:50
Blogg/hemsida: http://memzz.blogg.se/

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0