läsbarhetsanalys

Läste nyss lite i en av studenttidningarna som kommer med jämna mellanrum. Där tipsades det om LIX vilket är en sidan som analyserar texter för att få fram hur läsbar den är. Skalan är som följer:
Tolkning
< 30 Mycket lättläst, barnböcker
30 - 40 Lättläst, skönlitteratur, populärtidningar
40 - 50 Medelsvår, normal tidningstext
50 - 60 Svår, normalt värde för officiella texter
> 60 Mycket svår, byråkratsvenska


Jag bifogade mitt PM och fick resultatet: Textens läsbarhetsindex är 37, vilket innebär att den klassificeras som lättläst, skönlitteratur, populärtidningar.

Jag fick också veta detta om arbetet:
Beräkning
Antal meningar (M): 1178
Antal ord (O): 1755
Antal ord med fler än 6 tecken (L): 630
Genomsnittlig meningslängd (Lm = O / M): 1,49
Andel långa ord (Lo = L / O * 100): 35,9
Läsbarhetsindex (LIX = Lm + Lo): 37

Det här inlägget fick resultatet 34, och det förra inlägget 31.

Bloggen som helhet fick 24-25 vilket motsvarar mycket lättläst, barnböcker. Vet inte om jag håller med om det riktigt. Men det var ändå roligt att kolla.


Upptäckte tidigare ikväll att Adobe reader har en högläsningsfunktion. Det låter nästan obegripligt eftersom min text är på svenska och rösten uttalar efter engelska uttalsregler. Försökte hitta en pdf-film med engelsk text utan resultat. Men var himla roligt att upptäcka iaf.

Knackat på porten har

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0