Polenresan i bilder

Jag har nu suttit och gått igenom bilderna från Polen, 540 stycken. Vände och kopierade de bättre bilderna och la i en "Best of Polen"-mapp. Det blev 288 bilder i den mappen. Självklart en omöjlighet att visa alla för er läsare men en del kan jag väl bjuda på.

Krakow

Första middagen.

Stora torget.

Skål

Auschwitz

Får bara fota utomhus i Auschwitz numera

Den berömda skylten, som sedan i vintras är en kopia.

Massor med likadana hus

Stängsel överallt, hur kan någon ha lyckats fly?

Birkenau

1 km mellan portarna och skogen. Området är gigantiskt

Efter något år fick de åka tåg hela vägen in på området, tidigare var de tvungna att gå 300 meter.


Åt vänster.

Åt höger, här bodde både kvinnor och män.

I en av barackerna åt höger. Dessa är ej lämpade att sova i någon tid på året. För varmt på sommaren (fick vi uppleva) och för kallt på vintern.

Badrummet. Tre likadana toalettlängor bredvid varandra.

Åt höger men längre ner. De förstörde så mycket bevis de kunde dagarna innan krigsslutet. Här har det alltså varit fullt med sådana hus som tidigare bilder visat. Bönderna som husererade här tidigare fick inte ett öre för marken.

Minnesmonument, här den norska stenen.

Från skogen till portarna, 1 km som sagt.

Denna byggnad var där människor gasades ihjäl och brändes.

Sängplatserna i kvinnoavdelningen.

Man sov många på dessa britsar.

Kvinnoavdelningens hus var lite stabilare.

Precis här stod Dr någonting och bedömde om folk var arbetsdugliga eller ej. Pekning åt höger (dvs rakt fram) var en enkelbiljett till gaskammaren.

Krakow

Hotellets hemska färgkombination som gick igen i allting, här hissarna.
Fredagens efterrättspaus

Slottet, vi var på väg till Judiska kvarteren.

Bror P på en av slottets murar.

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: Jayne

Fina bilder..

Har släktingar som var på koncentrationsläger..men överlevde. USCH...



När det gäller almanackor så har jag varit inne på att skaffa en från det stället också...som du har... de är fina. Får kanske göra det nästa gång...



Kram på dej du DUKTIGA tjej. :)

2010-07-15 @ 19:59:51
Blogg/hemsida: http://jayne.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Usch, vilka minnen detta drar upp... :( Hoppas du njöt av resan ändå? Jag har inte hunnit läsa ikapp allt men jag tror du överlever ändå? Har lite att ta igen i bloggvärlden känner jag.. ;P



Jag läste igenom bloggen i morse och reagerade på precis samma sätt som dig. tänkte om jag skulle ändra men då är det ju inte så jag kände just då.. det får stå kvar, jag får stå för det helt enkelt. Vissa dagar är bättre respektive sämre än andra och igår var en sämre dag..



Kramar!

2010-07-18 @ 12:28:46
Blogg/hemsida: http://blogg.dreammaddo.se

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0