En annans liv

När man ligger i en gemensam sal, fem personer, så får man veta ganska mycket om varandra. Kvinnan bredvid mig blev utskriven samtidigt som jag och vi möttes igen en stund senare vid huvudentrén där vi väntade på hämtning båda två. Vi började snacka med varandra och jag fick veta fler detaljer, som att hon hade fem barn i åldrarna 14-23 år. Ett par av dem var tvillingar och ska ta studenten nästa år. Två av barnen är förståndshandikappade, vilket hon självklart tyckte var jobbigt och innebar mycket extrajobb. Hon var särbo, och han skulle passande nog komma när det värsta efter operationen var över. Äldsta dottern, 23 år, var som tur var ett bra stöd och kunde hålla ställningarna när mamman var på sjukhus.

Jag fick veta att hon opererade näsan eftersom hon gjorde sig illa som barn och att hon nyligen opererat axeln pga förslitningsskada i jobbet. Då sjukhuset hela tiden skjutit på hennes näsoperation hade hon fått sparken från jobbet, helt enligt reglerna enligt facket, då hon inte kunde bära den skyddsmask över mun och näsa som krävs för yrket. Det förklarade varför hon skrattat innan hon svarade "nää" när kirurgen undrade om hon ville ha sjukintyg. I höst skulle hon göra en by-pass operation också. Hon skulle bara gå ner 10 kg till först (hade redan gått ner 20 kg). Hon hade opererats nu av samma kirurg som jag och var nummer ett i kön i måndags, så det var henne jag väntade på i över tre timmar i väntrummet. Sedan nämnde hon att detta var hennes femte och förhoppningsvis sista näsoperation. Eftersom hon tidigare sa att hon gjort sig illa som barn var jag tvungen att fråga hur sjutton hon gjort sig så illa så hon behövde fem operationer ända upp i vuxen ålder. Hon var tyst i ett par sekunder innan hon kort sa "tja... jag bodde i fosterhem... Jag var ett sådant där maskrosbarn och ja... Jag blev väldigt illa misshandlad...".

Ja, man kommer varandra nära på ett helt annat sätt på sjukhus.

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: livetoday - 52 kilo

haha ohja, extremt tjock :) hihi TACK. haha jag kan ha något kort på mig när jag inte har massa grejer över klänningen :) ska kika. JAPP ID=idrott :):)

2010-06-11 @ 22:36:43
Blogg/hemsida: http://livetoday.webblogg.se/

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0