Sjuka barn utan feber = fritt fram till skola/dagis?

(Och till detta inlägg tänkte jag ta med en bild från Bulgarien, men dem bilderna finner jag icke på våra datorer så jag får leta vidare en annan gång. Nu= sängen).

Men gud alltså... Jag tog tempen igen nu på kvällen för att se hur den låg till: 37.3 grader. Alltså, undrar hur många gånger jag har fått feber i mitt liv... De senaste typ 10 åren kan jag minnas en gång, i Bulgarien 2006, dagen innan hemresan hade jag 38.9 grader. Då mådde jag riktigt kasst. När jag väl kom ut där på kvällen för att gå iväg och äta hade jag de varmaste klädesplaggen jag och J hade med oss dit. Ett par långbenta linnebyxor, en långärmad tröja och på det en tjocktröja. Strumpor och sandaler tror jag det var till. Yey. Fast det var varmt ute, säkert runt 25 grader trots att det var mörkt. Och som jag frös! J höll om mig när vi gick på gatorna där. En "inkastare" tittade på mig och frågade J vad det var med mig. Han svarade att jag var sjuk. Ojdå, sa inkastaren, det var inte bra. Och sedan gav han oss ett recept på en huskur som han trodde skulle göra underverk. Han tyckte så synd om mig och ville verkligen hjälpa. Han försökte inte "kasta in" oss på deras ställe och missade nog några som gick förbi som kanske skulle kunna följt med in om han försökt med dem. Men nej, han ville att jag skulle må bra.

Det jag ville komma till är att jag blir sjuk några gånger om året, som de flesta andra, men jag har väldigt sällan feber. Så därför gillar jag inte inställningen som många föräldrar har "du får bara stanna hemma från skolan om du har feber". Jaha, så jag ska gå med maginfluensa, sådan här dunderförkylning som har deckat mig hela dagen idag, riktig ont i halsen eller öroninflammationer (som jag haft mängder av i mitt liv) till skolan för att jag inte har feber? Schysst. Bra för MIN kropp och bra för ALLA ANDRA i min närhet. Inte.

Min goda kamrat Sa arbetar på dagis och var och varannan dag får jag höra om föräldrar som lämnar sjuka barn och sedan försöker komma ifrån att hämta hem dem för att de har så mycket att göra... "28.5 är inte feber, bara förhöjd temp" fick hon höra under förra veckan. Broder P som arbetat på 6-årsverksamheten under många år har berättat liknande saker om sjuka barn som lämnas i skolan.
Ärligt talat föräldrar, ta era VAB-dagar och låt barnet vara hemma när det ÄR sjukt, med eller utan feber.

Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: Emily

svar; det där med beställningen - nej alltså jag hade beställt 3 hörlurar och alla kom i ett brev hem i brevlådan eftersom det var så litet. Men så fick jag även en avi, undrade vad det var eftersom jag inte beställt något annat än hörlurarna jag redan fått. När jag hämtade ut paketet så var även det från samma affär, de hade skickat med en julklapp som inte fått plats i brevlådan :P



aha, vad tycker du om filmen då? (:

2008-12-07 @ 21:34:37
Blogg/hemsida: http://emali.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: anita

jag här måste säga tyvärr finns många som kommer barn som skulle få vara hemma i ställe

men sen finns många som inte tror att deras barn smittar

jag som har jobbat på dagis så många år har fått ringt efter många gånger om sjuka barn

stor kram från moster hoppas vi ses när kommer ner

2008-12-08 @ 11:40:29
Skrivet i slottsdammet av: emma

PRECIS

2008-12-08 @ 12:40:10
Blogg/hemsida: http://memzz.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Sara

Anita:

Ja precis! Och så måste personalen sitta i telefonen och ringa föräldrar istället för att ta hand om barnen som de är där för. Inte bra alltså.



Ja! Jag är bättre idag än igår så det ska nog gå bra att ses!

2008-12-08 @ 19:10:37
Blogg/hemsida: http://smuppra.blogg.se/

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0