Töntstämpel

Blivande 22 åring köper hjälm.
Ja, reaktionerna har varit lite blandade. Det har varit de som tyckt att det varit bra, andra att "ja, man borde ha det men det är ju en töntstämpel på det" och de som tycker det är totalt onödigt. Sedan finns det de som tycker att hjälm är för dyrt.

Till att börja med så känner jag mig själv alltför väl. De gånger jag inte har tillgång till papper, då spiller jag (gärna rejält). De gånger jag har nya, vita kläder på mig, kommer jag spilla choklad på dem. Och så vidare.
De gånger jag har med mig papper att torka med eller inte bär nya, vita kläder så är det aldrig något problem. Jag har en del otur helt enkelt. Så genom att ha hjälm på mig hoppas jag undvika den där cykelkraschen jag säkerligen annars skulle hamna i... Då har jag iaf gjort vad jag kan.

Men det är inte bara det. Hjälmen är ett bra skydd. Inte hundraprocentigt men det ökar chanserna att hjärnan inte tar skada vid en olycka jämfört med om jag inte har hjälm. Hjärnan är extremt viktig, och jag vill då inte vara vare sig död eller hjärndöd, eller skadad på något sätt. Finns det något jag kan göra för att skydda den är det klart jag gör det. Hjälm är bra i förebyggande syfte, precis som man gör andra saker i förebyggande syfte. Det är i min värld helt självklart värt de där hundralapparna. Mitt liv är mer värt än så (worst case-scenario är alltså att jag dör i en cykelolycka utan hjälm).

Att jag har hjälm innebär inte att jag kommer cykla som en rallyförare och ta onödiga risker. Hjälmen gör mig inte odödlig den bara skydda lite extra.

Summa summarum blir: hellre töntig än död. Och min hjälm är faktiskt snygg!


Knackat på porten har
Skrivet i slottsdammet av: Jayne

BRA.

ha ha ha ha du där med att spilla och inte spilla..SÅ är det!!! Ha ha ha ha konstigt egentligen. Att ha hjälm visar ju egentlugen bara att man är rädd om sig själv... meeeen jag har ingen hjälm än. Men å andra sidan cyklar jag knappt. Ska fixa till det...och får då skaffa mig en hjälm jag med.

Håller också med dig om tankarna med svenska spårket kontra alla och de som har svårigheter. Som jag sa till skolan, man bedömer att sonen har kompetens att klara VG ...men han måste ju få hjälp. Om han bara får hör..fel där och fel där..jaha??? Då struntar man ju i det, men om ngn kan rätta till en innan och STÖTTA ja då ser man ju och kanske lättare kan få in tänket.

Men men men men men

FREDAG...tjoho

2010-03-19 @ 18:19:03
Blogg/hemsida: http://jayne.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Jayne

MMM...lite så jobbar vi..MEN efetrsom han också har ADD så behöver han stöd för att komma igång. Han kan samla fakta bra idag, men sen. Man måste göra en struktur/planering som han sedan kan beta av. Man måste stötta honom i att få meningar korrekta långa/korta. Inte för mycket upprepningar, vilket hans språkstörning gör svårt.

Stavningen idag är egentligen inte sååå stort problem, han fixar det bra. Han har mer svårt med det andra.

Eftersom jag vill att det ska vara hans ord så mycket som möjligt så måste han få sin tid.

Men som i arbetet han nu gjort i skolan MED stöd men som jag ändå fick gå in och fixa med honom är onödigt.

Han har med en vuxen suttit och skrivit... utan att hon sagt ngt. Han upprepar sig..tex : Jag tycker att TV kan få oss att välja åsikt, tex kan Tv välja att bara visa en sida av en konflikt , när vi ser det så tycker vi att den sidan är den rätta. Vi får då vår åsikt tack vare att TV väljer denna sida, som styr oss i vårt val.... osv.

Onödogt massa "dravel"... och varför ska han behöva lämna in det så? HUR ska han lära sig om man inte säger till...? Man behöver inte vara hård, men man kan absolut visa honom alternativ. Han lär sig genom att se och uppleva.

Eftersom han kan riskera rätt betyg så hjälpte jag honom igåt med detta, fixa snyggare meningar som sa samma sak. Man pratar på ett sätt och skriver på ett annat.

Men lärare säger jag... åter igen.. hi hi hi hi

KRAM

2010-03-19 @ 20:47:53
Blogg/hemsida: http://jayne.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Emma

Men det är väl bra att du köpt hjälp =)



Tack så mkt.. njaa inte riktigt men nästan så är det.. de ha varit mkt plusgrader och snön är nästan borta =) och man behöver typ inte jacka ;)



Kram.

2010-03-19 @ 21:23:06
Blogg/hemsida: http://memzz.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: Maddo

Nej nej, jag lyssnade på musik och städade så det blev allt lite städning.. ;)



Mycket fin hjälm förresten och kan inte annat än hålla med dig i ditt resonemang om hjälm!



Ugh, presenter är svåra!

2010-03-19 @ 21:25:40
Blogg/hemsida: http://blogg.dreammaddo.se
Skrivet i slottsdammet av: Ingrid

Härligt Sara! Jag håller med, kör själv med samma resonemang hemma angående reflexvästar på kvällen. Hellre töntig än påkörd.

2010-03-19 @ 21:33:24
Blogg/hemsida: http://fjantenifrankrike.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: jag

Håller med dig, tycker att hjälm är töntigt på mig själv och använder ej själv det av den orsaken. Dock försöker jag omarbeta mit tankesätt och försöka bli vän med hjälmen. Är ju som sagt bra att ha vid en olycka och löjlighten finns väl bara uppe i mitt huvud!



Fått flera vänner att börja använda hjälm då? Bästa motivationen är ju trots allt om man blir utanför om man cyklar utan.

2010-03-20 @ 10:45:24
Skrivet i slottsdammet av: Anna-Malin

Det har nog blivit så att "ingen annan har ju hjälm" och då vill man också verka cool och skippa cykelhjälm. Förra året köpte jag en cykelhjälm efter långt tjajt från morsan och även fast jag skämdes i början så känner jag mig glad över att hon bryr sig om mitt lilla huvud. Nästa steg blir att övertyga min pojkvän om att cykla med hjälm. För det ser ju konstigt ut om jag men inte han bär hjälm när vi cyklar. Kram!

2010-03-20 @ 16:01:10
Skrivet i slottsdammet av: Sara

Jag: Ja, det finns väl någon spärr i huvudet. Egentligen undrar man var den kommer ifrån? Var det när man var typ 10 år och någon cyklade utan hjälm och det var så coolt? Och så har det bara hängt kvar?



Jag har nog inga vänner jag umgås med som använder hjälm. Men eftersom jag inte cyklat själv på 7 år så har jag inte haft så mycket talan, nu kanske de hakar på mig iaf. Jag hoppas det :-)



Anna-Malin: Bra att du lyssnade på din mamma till slut. Hon vill ju väl :-) Håller med om att det ser konstigt ut om en har hjälm och den andra inte. Jag sa till min J typ "Man kan ju ändra storleken på hjälmen, då kan ju du låna den när jag inte har den" svar: "Hah, som om det händer". En lång väg kvar. Hans pappa använder hjälm så vi kanske kan påverka gemensamt :-)

2010-03-20 @ 18:23:17
Blogg/hemsida: http://smuppra.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: jag

Du har gett mig en riktig tankeställare nu!



Dock är ju jag också kille o tänker på samma vis som era killar, vi har mera problem med hjälmanvändning helt enkelt. Kanske för att vi känner oss omanliga i en sådan.



Har i alla fall en hjälm här hemma någonstans som cykelförsäljaren lurade på mig i samband vid köp. Använde den några gånger men kändes så löjligt... Sedan så har även min mamma vart på mig, första hon fråga när jag köpt cykel var om jag även köpte hjälm. Hittills har jag stått emot pressen!



Nå skall försöka ta tag i detta, kanske får köpa en ny snygg och dyr hjälm som jag ej har råd att ha och ligga o skräpa.

2010-03-21 @ 12:17:27
Skrivet i slottsdammet av: Sara

Jag: Bra att du fått dig en tankeställare. Det borde ju inte vara omanligt med hjälm utan smart.

Jag tänker lite på samma sätt. Nu när jag köpt en hjälm för några hundra är det ju totalt onödigt om den bara ligger hemma. Kan jag ju lika gärna använda den. Snacka om slöseri annars :-P

Där jag köpte min hjälm fanns det massa snygga hjälmar, som i sig inte såg omanliga ut utan rätt tuffa. Om du har en sådan kanske du skulle använda den... Och tänk vad glad din mamma skulle bli!

2010-03-21 @ 22:19:48
Blogg/hemsida: http://smuppra.blogg.se/
Skrivet i slottsdammet av: jag

Igår kom en till tankeställare. Bekant som körde omkull på dessa hala cykelvägar. Ihoplimmad läpp och akut till tandläkaren, samt vackert ansikte blev saldot. Och detta var inte första cykelolyckan i bekantskapsskretsen under senaste året.



Hur ser en snygg och sportig (=viktigt för mig) killhjälm ut enligt dig?



Tack för motivationshöjarna du givit mig, månne jag inte blir med hjälm en vacker dag. =)



2010-03-23 @ 00:05:21
Skrivet i slottsdammet av: Sara

Jag: Ajdå låter rejält oskönt! Tur att det inte blev ännu värre ändå, även om det låter rätt illa. Det är också orsaken till att jag inte börjat cykla än, för mycket hala vägar... :-/ Tur i oturen att olyckan hände just nu när du går och funderar på hjälm, ännu ett argument.



Hm, jag tycker nog att killhjälmar ska vara mörka men det är nog de flesta. Svarta eller svart med mönster kanske. Jag tycker inte att de där inlineshjälmarna (som ser ut som klot) är snygga över huvud taget utan det ska vara en cykelhjälm. Som liten hade jag en sådan där hjälm som alla hade på 90-talet, med nästan inga former utan ganska runt (inte lika som kloten för inlines dock), dessa tycker jag inte är särskilt snygga. Så skulle köra på en mörk hjälm som är lite avlång (ungefär som min nya). Fast det viktigaste är ändå att du tycker den är snygg och att du känner dig snygg (mindre ful än i andra hjälmar?) i den!

Nästa gång du går förbi en butik som säljer cykelhjälmar så sväng in och ta en titt på hur de ser ut och priserna. Sätta på en på huvudet och se hur det känns. Gå därifrån och fundera, gå tillbaka och testa igen. Vänj dig vid tanken och tänk att det ser bra ut (positiva tankar). Har du någon (tjej)kompis som du tycker har god smak som tycker det är bra med hjälm, ta med henne som smakråd när det är dags att investera.



Hoppas du blir med hjälm denna vår!

2010-03-23 @ 09:21:03
Blogg/hemsida: http://smuppra.blogg.se/

Skriv i slottsdammet här:

Går under vilket namn?:
Är du viktig?

Kontaktadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida?:

Värt att nedtecknas är:

Trackback
RSS 2.0